Dela sidan:

Både SVT och Aftonbladet har tidigare visat upp starka siffror när det kommer till valrelaterad bevakning. Aftonbladet var själva större än SVT Play samtidigt om SVT:s valkompassen testades av närmare tre miljoner unika besökare.

Men även TV4 gick starkt i sina kanaler, både linjärt och digitalt. I målgruppen 15-64 ökade man sin andel med 72 procent i jämförelse med förra valet. Totalt tog omkring 3,4 miljoner unika besökare del av TV4:s valsändningar, mellan klockan 8 och 15 var man även större än SVT1. Under själva valvakan nådde man dock inte upp till SVT:s nivåer.

– Vi har under flera år stärkt vår samhällsposition. Nyhetsmorgon är ju till exempel numera Sveriges största morgonprogram med god marginal, och även 22-Nyheterna och de regelbundna livesändningarna på TV4 Play går starkt. TV4 har en nära och egen relation till tittarna. Vi når brett i en prestigelös dialog. Jag är otroligt stolt över hela det lag som varje dag, och med de extra växlar som behövs för ett val, gör detta möjligt, säger Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4.

Speciellt gick de två partiledardebatterna i Gävle och Linköping bra online, där TV4 fick 87 000 respektive 53 000 i onlinerating.


Dela sidan: