Dela sidan:

För att nå en ny målgrupp valde Pantamera att satsa på esport 2011. Innovationen bar frukt och 2015 belönades satsningen med 'Årets kampanj' i Stockholm Media Week.
2017 skramlade esporten gemensamt ihop över 350 000 SEK till Musikhjälpen.

I dag lanseras årets upplaga av 'Pantamera med esporten' – den tre månader långa insamlingskampanjen till förmån för årets upplaga av Musikhjälpen. Fram till den 12 december tävlar åtta av landets största streamers om vem som, tillsammans med sina följare, kan panta ihop det största bidraget till Musikhjälpen.

Tävlingen avgörs sedan under Musikgibbet, en livestreamad turnering på Inferno Online i Stockholm där välkända musikartister och esportsprofiler tävlar mot varandra i spelet Counter-Strike: Global Offensive. Vinnarna av Musikgibbet 2018 skänker hela prispotten till Musikhjälpen.

Alla de som varit med och bidragit med sina pantpengar får också möjlighet att tävla om tre av platserna i turneringen, inte bara artister och esportare.

– Pantamera har arbetat med esport på olika sätt i flera år. Det är ett starkt community med många hängivna människor, ett riktigt roligt gäng att jobba med! Intresset för insamlingskampanjen var stort förra året och vi hoppas att lika många engagerar sig i år. Att panta är ju att göra en insats i sig – det här är dubbel välgörenhet, säger Lovisa Lannerstedt, kommunikatör på Pantamera i ett pressmeddelande.

– Att kunna kombinera esport och musik i denna typen av initiativ tycker både vi och många av artisterna vi jobbar med verkligen om. Att vi samtidigt kan samla in pengar för välgörenhet och prata om miljön är en match made in heaven, säger Daniel Persson, projektledare på Universal Music.

Årets tävlande artister kommer att släppas successivt fram till finalen, Musikgibbet den 12:e december. Listan över årets streamers finns på insamlingskampanjens hemsida.


Dela sidan: