Dela sidan:

Joachim Berntzon och Hans Bylund, som är huvudägare i BB Communications Group, blir genom affären tillsammans med de övriga delägarna Sten Åkerblom, Martin Stadhammar, My Söderholm och Mia Jorpes även delägare i H&H Group.

BB Communications Group är den senaste i raden av förvärv för Hallvarsson & Halvarsson som de senaste åren bland annat har köpt upp Jung och Intellectas byråer.

De fyra byråerna, BerntzonBylund, Mindmakers, Wonderland och Socialminds hade en sammanlagd omsättning omkring 70 miljoner kronor under 2017 där alla verksamheter utom eventbyrån också var lönsamma.

BB Communications Groups fyra samverkande byråer arbetar både arbetar med helt egna kunder men byråerna delar ocksp integrerade uppdrag. Byrågruppen startades för 11 år sedan av Hans Bylund och Joachim Berntzon. 2012 gick Christina Saliba och pr-byrån Mindmakers in i bolaget som då blev BerntzonBylundSaliba. I somras lämnade hon verksamheten.

För Resumé berättar H&H Groups koncernchef Martin Petersson att strategin handlar om att successivt öka graden av samverkan mellan byråerna i BB-gruppen med de olika teamen inom H&H Group.

– Vi bygger och utvecklar vårt ekosystem som bygger på samverkan, där vi kliver in som långsiktiga ägare och försöker bidra med inspiration och idéer. Företagen som förvärvas fortsätter att drivas av entreprenörerna bakom och vi känner Joachim och Hans sedan tidigare. Vid ett möte föddes idén om att göra den här affären och jag är väldigt glad att det blev så.

Varför blev det just den här byrågruppen?
– Vi delar filosofin när det kommer till samverkan mellan olika kompetenser som jobbar över gränserna mellan olika discipliner. Det är verkligen fyra starka byråer i framkant. Jag imponerad över deras ledarskap där de med kompetens, mod och skicklighet har byggt det här företaget. Deras entreprenörskap har haft stor betydelse för affären och att Joachim och Hans samt de övriga fyra delägarna blir aktieägare i H&H Group är vi glada och stolta över.

– Byråerna i B&B Coummincations Group kommer att fortsätta fungera som fristående verksamheter. Sedan kommer vi successivt att sänka trösklarna för samarbete med andra byråer inom familjen.

Det här är verksamheter som har en ganska blygsam lönsamhet, Berntzon Bylunds låg på 10 procent i det senaste bokslutet, hur ser ni på det?
– Jag skulle säga att de har en hygglig lönsamhet och bättre än vad du ser om man granskar siffrorna lite närmare. De här byråerna innehåller kompetenta och spännande människor och det spelar stor roll i frågan om potentialen ska förverkligas eller inte. Det finns gott om förutsättningar för att hitta fina intäktssynergier i takt med att alla lär känna varandra.

Hur kommer uppdelningen mellan kunder att ske?
– Vi delar inte upp kunder. Under våra diskussioner har det framkommit att vi redan delar en handfull kunder. Vår generella princip är att inte uttala oss om kunder. Men med de här nya kompetenserna skapar vi ett sammanhang som har bättre förutsättningar att möta kundernas utmaningar.

Hur ser den finansiella målsättningen ut?
– Det finns förstås en gemensam ambition om att utöka intäkterna i takt med att graden av samverkan ökar. Gör vi riktigt bra uppdrag för kunderna så kommer lönsamheten också att öka.

Vad är er strategi för förvärv på de närmsta årens horisont?
– Vi har hittat en bra modell där vi kan köpa tre-fyra verksamheter per år och vi kommer att försöka fortsätta att växa i den takten. Det är en modell som fungerar för oss både finansiellt och operationellt. Nästa steg är att försöka öka internationaliseringen. Vi har redan starka verksamheter i Shanghai och London. Vi ser möjligheter att göra affärer även på andra marknader.

Vilka discipliner tittar ni på när det kommer till förvärv på den svenska marknaden?
– Vi tänker brett, varumärkesstrategi är intressant. Så även data och insiktskompetens. Det viktigaste för oss är att verksamheterna passar bra in i vår konstellation och där är vi övertygande om att BB Communications Group kommer finna stor potential tillsammans med till övriga byråer.



Dela sidan: