Dela sidan:

Det har varit ett par stormiga år för Uber med flera avslöjanden om undermåliga arbetsvillkor, tveksam företagskultur och politiskt kontroversiella uttalanden från tidigare chefer. Bolaget har också dragit sig tillbaka från stora delar av Asien.

I ett försök att återuppfinna varumärket lanserade företaget i veckan en helt ny varumärkesidentitet för att gå bort från bilden av ett taxibolag ska Uber framöver ses som  "plattform of mobility" – det är åtminstone den riktning företaget har tagit fram internt.

– I samband med att vi tar oss an nya marknader och funktioner är det superviktigt att kunderna förstår att de sätter sig i en Uber-produkt. Det är inte helt tydligt med nuvarande systemet, säger Peter Markatos, Ubers varumärkeschef i ett uttalande.

Uber har bland annat valt att slopa sin symbol på grund av de studier visade att varken kunder eller Uber-förarna själva associerade logotypen till varumärket. Därtill har Uber  utvecklat ett eget typsnitt, tidigare har man använt sig av Clan Pro som man tvingats dela med andra varumärken.

NORD DDB:s design director Cecilia af Petersens gillar flera delar av Ubers nya identitet.

– Känns modernt och i tiden. I tiden att logotypen/ikonen inte är den mest centrala identitetsbäraren i det visuella uttrycket. Ett dynamiskt system med flera starka grafiska element som är med och bygger identiteten och som skapar igenkänning,
Ett eget typsnitt besläktat med logotypen, ikoner och färger. Fin bildhantering, dock ett ganska så generiskt bildspråk. Mer funktionellt än emotionellt, vi får se hur det går.

Även Linda Lundgren, art director på F&B Factory, tycker att Uber har valt rätt väg.

– Symbolen kändes så självklar att jag glömde bort att det hade varit en symbol innan. Att det gemena u:et blev versalt skapade ett spännande uttryck och sammantaget känns Ubers identitet mer enkel och tidlös än den tidigare logotypen som var mer yxig och mindre genomarbetad.

Linda Lundgren anser dock att Uber kunde ha tagit det ett steg längre.
– När man pratar om att ta bort symoboler så hade det varit intressant att se vad som skulle hända i fall man hade tagit det hela vägen. Om man hade tagit bort logotypen helt och hållet och låtit varumärket leva sitt eget liv, i rörelse med flera olika typsnitt. Det skulle lira med Ubers varumärke.

Frilansande formgivaren och art directorn Jonas Frank är mer kritisk

– Det känns märkligt att det tog hela nio månader att få fram Ubers nya logo. Jag är osäker på om man kan säga att det är en logo. Mer bara ordet Uber skrivit i en font. Uber vill att jag ska tänka på vägskyltar och tunnelbanenamn. Tjenare! Är inte det lite för mycket begärt? För sådan där är bara rent svammel liksom att du ska tänka på en väg när du ser versala U möta gemena b i namnet.

– Det känns bara som en efterkonstruktion och en lyckoträff. Det blir lite konstigt när Uber lägger till namnet eats i grönt i Eats-appen. Varför ligger inte alla tjänster under en och samma app? För mig är detta ingen redesign utan mer ett förträffligt sätt för Uber att berätta om sig själva och sitt utbud.


Dela sidan: