Dela sidan:

"Ha fokus."

Svett, liniment och slitet läder. Bara doften i kampsportlokalen på Döbelnsgatan i Stockholm gör Hubspots marknadschef Susanne Rönnqvist Ahmadi adrenalinstinn, nervös som om det nalkas match.

SM-gulden och världsmästerskapen ligger i det förgångna, men hon tränar fortfarande emellanåt och är aktiv som moderator på MMA-proffsgalor. För några år sedan startade hon en kickboxning-förening och kom till en insikt med tydlig koppling till hennes karriär som marknadschef.

– När jag var ung småduttade vi olika slag och tekniker, träning efter träning – krokar, raka slag, uppercuts och nedtagningar. Vi finslipade aldrig detaljerna fullt ut och blev därmed bara halvbra på varje del. Om vi bara hade fokuserat på raka slag varje dag i en hel månad...

Hon sträcker ut knytnäven. Blicken smalnar av.

– ...då hade vi fått det bästa raka slaget.

Det är likadant i affärsvärlden, menar hon – och minns tiden som B2B-marknadschef för Klarna, då bolaget sökte identifiera vad som hade varit signifikativt för några av de mest framgångsrika initiativen.

– Jo, det hade varit när de låst in sig i ett rum och fokuserat på att lösa en enda frågeställning. Genom att fokusera på en sak åt gången kom de snabbare till lösningen – och ett förbättrat resultat. Så är det med mig själv också: allt blir så mycket bättre när jag fokuserar på tre saker åt gången istället för trettio.

"Ta plats."

Hubspot är ett tekniktungt företag, med hela världen som sin marknad. Produkten är en plattform för företags marknadsföring, kunddialog och CRM. Allt i ett. Att marknadsföra tekniska produkter B2B globalt är signifikativt för Susanne Rönnqvist Ahmadi. Hon började sin bana på Intermec som bland annat tillverkar streckkodsläsare och jobbade nu senast med att sälja in Klarnas betalningslösningar.

Hon har blivit skicklig på det, att förmedla den lättförståeliga berättelsen om komplexa produkter. Men även hon kan gå bet. Som när hon försökte förstå vad tusan Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski snackade om på ett möte om nya onboarding-lösningar.

– Det var som att titta på ett kretskort och försöka fatta vilka funktioner kopplingarna har. Då gällde det att påpeka att jag behövde mer för att förstå. Till exempel be att få se presentationen i förhållande till hur det såg ut innan. Och det fick jag tids nog. Genom åren har jag lärt mig hur viktigt det är att våga ta plats och ställa frågor. Man måste nyfiket undra för att konstant utvecklas. Annars är risken att man sitter där med skägget i brevlådan – eller avvecklas helt.

"Ta beslut."

2014 ville Susanne Rönnqvist Ahmadi lista ut vilka köpbeteenden som var signifikativa med de som köpte Projectplace webbaserade projekttjänster. Hon ägnade därför flera månader åt en gedigen analys. Det var bara det att resultatet snarast gjorde saken svårare.

– Det enda vi kom fram till var att det fanns hundratals kombinationer av köpbeteende. Vad skulle vi göra med den informationen?

– Jag har tenderat att överarbeta underlaget för att backa upp det jag vill genomföra. Men jag hade vunnit så mycket på att istället börja med att testa olika hypoteser. Man sparar så mycket tid på att våga testa sina idéer – innan man dyker riktigt djupt.

"Jobba på dina styrkor."

I början av 2000-talet skulle hon dra igång Intermecs nya marknadsavdelning i Asien. På plats i Singapore tryckte hon på rejält direkt från start.

– Jag är en ganska framåt person och betraktar det som en av mina starka sidor. I första vändan i Singapore möttes jag av reaktionen 'Herregud, är de rädda för dig hemma i Europa, du som är så kraftfull och tar så mycket plats?'

Hon frågade sig om de ens nåtts av budskapet, eller om de bara sett hennes person.

– Det var ett uppvaknande. Att ta plats och att vara framåt är positivt i flera avseenden, men om det överdrivs kan det uppfattas som forcerat, till och med skrämmande. Jag insåg därför vikten av att modifiera och utveckla mina styrkor.

"Lär dig sociala koder."

I samband med vistelserna i Singapore lärde hon sig varför man bör vara påläst om andra kulturer. Hon gjorde flera misstag, som att sätta ätpinnarna rakt ner i riset (betyder döden) eller att lansera en fiffig kampanj där Intermecs logga temporärt skars itu (som att skända sitt eget företag).

– Affärskulturer kan skilja sig diametralt, inte minst när det gäller Asien. Det finns så många nyanser som kan påverka ett helt beslut. Jag har till exempel lärt mig att i de flesta asiatiska länderna ska man ta emot ett visitkort med båda händerna och sedan hålla i det medan man talar med personen. På så sätt visar man vördnad – och att man tar dem på allvar.

Fakta / Om Susanne Rönnqvist Ahmadi

Ålder: 43 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Son, 3 år.
Tjänar: 1 589 300 (2017).
Karriär & utbildning: Berghs, IHM. Mer än 20 år som marknadschef i framför allt internationella roller.
Medievanor: Podcasts för djupdykningar, men gillar också morgonstudion i SVT.
Gör: Internationell marknadschef på Hubspot.



Dela sidan: