Dela sidan:

2016 köptes Forsman & Bodenfors upp av amerikanska MDC Partners. Affären motiverades från svenskt håll med att byrån behövde muskler för att ta steget ut på den globala arenan. Nu står det klart att Forsman & Bodenfors kreativitet paras med KBS expertis inom tech, media och analys. Den nya brån kommer att omfatta drygt 700 personer på åtta kontor i Göteborg, Stockholm, New York, London, Montreal, Toronto, Shanghai och i Singapore (där Forsman & Bodenfors etablerade sig tidigare under 2018).

Alltsedan fusionen har den svenska byrån fokuserat på att öka graden av internationalisering. 
Sammanslagningen innebär också ett ytterligare steg i Forsman & Bodenfors integrering i den globala reklamkoncernen. Byrån, som gjort sig kända för sin platta organisationskultur, kommer framöver att ledas av en global styrgrupp där Anna Qvennerstedt antar rollen som global ordförande för Forsman & Bodenfors. Ny global vd för byrån blir Guy Hayward som sitter i New York och tidigare har varit vd för KBS. 

– Vi har sökt länge efter rätt väg att få ut Forsman & Bodenfors och vårt sätt att jobba i världen. I KBS har vi hittat en partner som kompletterar oss på helt rätt sätt, med teknisk innovation och tjänsteutveckling. Eftersom det numera är omöjligt att tänka på kreativa idéer utan att samtidigt fundera på var och hur de ska uppstå, så känns det värdefullt att nu ha mediabyrån The Media Kitchen som del av vårt erbjudande, säger Anna Qvennerstedt i ett uttalande.

Silla Levin, som är Forsman & Bodenfors vd sedan 2017, får fortsatt förtroende på posten i Sverige. 

– Det känns oerhört spännande att vi nu tar ytterligare ett stort kliv ut i världen.
Jobben vi gör här i Sverige kommer fortsatt spela en mycket viktig roll för Forsman & Bodenfors. Det var här vi grundades för över 30 år sedan och det är här vårt unika arbetssätt tog form, utan hierarkier och med uppgiften som enda chef. Att få verka i ett internationellt sammanhang ger oss mängder med kunskap som kommer våra svenska kunder till nytta. Oavsett om du är ett litet svenskt företag eller ett stort företag på många marknader så är vi alla del av samma globala värld idag, säger Silla Levin i en kommentar.

Den nytillträdde globala vd:n Guy Hayward säger i en kommentar:

– Som marknadsförare ska man inte behöva välja mellan byråer som är antingen kreativa, tech-inriktade eller strategiska. Det nya Forsman & Bodenfors kombinerar allt detta på ett unikt sätt, som även gör det möjligt att både attrahera och behålla de största talangerna i branschen. Vi är övertygade om att blandningen av kreativitet, tech, media och data kommer vara ett framgångsrecept för både nuvarande och potentiella kunder.

KBS bildades i New York 1987 (ett år efter bildandet av Forsman & Bodenfors) och är ett globalt kreativt kommunikations- och teknologibolag. De har uppmärksammats internationellt genom sina teknikdrivna, kreativa kampanjer. Nyligen belönades exempelvis "Find Better" för Monster.com med guld i Clio Awards.

Inom KBS ryms ocksp två dotterbolag. Mediebyrån The Media Kitchen, som med kontor i USA, Kanada och Storbritannien är specialiserad på både strategi och köp inom digitala medier. Medan Londonbaserade Albion har nischat sig på digital transformation och tjänsteinnovation.



Dela sidan: