Dela sidan:

I går blev det offentligt att Forsman & Bodenfors går samman med KBS (Kirshenbaum, Bond, Senecal och Partners). Byrån kommer att ha kontor i åtta städer (de största i Stockholm, Göteborg och New York) och behåller Forsman & Bodenfors som företagsnamn och varumärke. Sammanslagningen sker två år efter att Forsman & Bodenfors som Sveriges då överlägset största och mest framgångsrika oberoende reklambyrå blev uppköpta av MDC Partners. Resumé intervjuade Anna Qvennerstedt som blir global styrelseordförande i nya Forsman & Bodenfors och Silla Levin som fortsätter som vd för kontoren i Sverige innan avresan till New York på onsdagen.

Vad det här planen från början. Att ni skulle behöva gå ihop med någon annan byrå inom nätverket?

– Det har egentligen aldrig funnits någon plan. Vi har haft som målsättning att nå ut i världen under väldigt många år. Det var också därför vi blev en del av MDC 2016. Under tiden efter det har vi försökt hitta olika sätt att nå dit och diskuterat fram och tillbaka, säger Anna Qvennerstedt.

Silla Levin fyller i:
– När vi fick det här förslaget presenterat för oss kändes det direkt som att ett plus ett blev tre. Anledningen till att det blir en bra match är flera. Dels har KBS en ny ledning sedan ett år tillbaka och befinner sig i ett läge där de vill återuppfinna sig själva och återtå sin kreativa position från sina forna glansdagar och de är imponerade över det jobb som Forsman & Bodenfors gör och våra arbetsmetoder. Själva vill vi utvecklas som byrå i takt med de många förändringar som sker på marknaden just nu. Vi behöver hitta nya sätt att jobba och finna nya kompetenser för att bedriva innovation och tjänsteutveckling. Vi befinner oss båda i en fas  där vi är förändringsbenägna.

Hur kommer det här att förändra ert sätt att jobba?
– Vårt sätt att jobba är en hörnsten i vad Forsman & Bodenfors är och vi har inte för avsikt att förändra det. Däremot så blir det nytt för oss att bygga in teknologin i KBS som en del av vårt DNA och en bärande del av vår arbetsgrupp. Det blir fler yrkesroller, kompetenser och discipliner som kommer att jobba tätt ihop och över gränserna.

Frågan är hur "nya Forsman & Bodenfors" kommer att organisera sig? Tillsammans med en grupp medarbetare är Silla Levin och Anna Qvennerstedt just nu på väg till New York för att träffa sina nya kollegor. Än så länge är inget bestämt kring eventuell omflyttning av resurser. Grundtanken är att byråns kontor fortsatt kommer att fungera som självständiga kreativa enheter. Den globala styrgrupp som Anna Qvennerstedt är en del av kommer att ansvara för större strategiska frågor. Forsman & Bodenfors kontor i Stockholm och Göteborg utgör tillsammans med KBS kontor i New York 80 procent av den samlade personalstyrkan. 

Silla Levin utvecklar:
– Sedan kommer vi framåt hitta olika initiativ där kontoren kan samverka. Men vi tror fortsatt på platta organisationer och omvända pyramider där arbetsgrupperna är högst upp. När det gäller samgåendet så tror vi att den nya kulturen kommer att formas successivt genom de många mötena som uppstår i jobbet vi gör. Det är så den globala organisationen ska formas, inte från ett stort HQ. Vi vill exportera vårt sätt att jobba. 

Vilken blir det största utmaningen nu när i, åtminstone utifrån sett, kommer att ingå i en mer hierarkisk kontext?
– Det handlar inte om en mer hierarkisk kontext för oss. Det handlar om att KBS vill försöka spegla Forsman & Bodenfors icke-hierarkiska organisation. Vi har också alltid haft en grupp människor som fattat de stora strategiska besluten. Vi är överens om att det är en bred grupp som kommer att forma den nya byrån och KBS ledning är entusiastiska över vårt sätt att arbete. Sedan är det förstås en utmaning att implementera vårt arbetssätt på de andra kontoren. Vi är ödmjuka inför att det inte kommer att ske över en natt. Det är det ingen som tror. Men KBS har en förändringsbenägen ledning med Guy i spetsen som är beredda att göra om strukturer. Genom att deras varumärke försvinner genom sammanslagningen signalerar det också att det är KBS som blir en del av Forsman & Bodenfors, säger Anna Qvennerstedt.

Varför blev det Forsman & Bodenfors och inte KBS?
– Det var en diskussion som vi fick ta. De var i ett läge där de upplever sig behöva en kreativ re-boot och de vet hur starkt varumärke Forsman & Bodenfors har både när det kommer till att attrahera talang och internationella kunder. Kreativt sett har F&B ett väldigt starkt varumärke som många är intresserade av och som de ser en stor potential i. Det var huvudargumentet, säger Silla Levin. 

Hur ser ni på era roller inom den nya byrån?

Silla Levin:
– För mig var det väldigt givet att jag fortsatt kommer att jobba med Forsman & Bodenfors i Sverige. Av oss är det bara Guy Hayward som har gedigen erfarenhet av att leda en byrå på global nivå. Anna är som global styrelseordförande en kulturbärare och en frontfigur för Forsman & Bodenfors internationellt. Själv har jag varit vd för den svenska verksamheten i ett år och känner att jag vill fortsätta den resa vi påbörjat här.  

Anna Qvennerstedt:
– Personligen hade jag inte haft några tankar innan på att ingå i en internationell styrgrupp. Frågan kom som en överraskning. Jag var nöjd med att jobba mot uppdragsgivare som copywriter. Men när den här rollen dök upp kom tankarna på hur mycket jag bryr mig om den här byrån och att jag vill vara med och påverka den strategiska utvecklingen för Forsman & Bodenfors. 

Ni har ju inte samma utdelning som tidigare och det gick inget vidare i Cannes. Känner ni att ni tappat fart kreativt under internationaliseringen?
– Ger man sig in i den internationella kontexten så kommer man också att jobba med processer som är mer tidskrävande, både för stora och små kunder. Det ser jag som den enda anledningen till att vi inte dominerat på samma sätt som tidigare. Men kreativ höjd är fortfarande det absolut viktigaste och självklart vill vi komma högst upp på prispallen igen. Vi är absolut inte nöjda med utdelningen det senaste året. Men vi är också medvetna om att det fluktuerar från år till år. jag kan inte se någonting i internationaliseringen som ligger bakom att vi inte vinner lika många tävlingar som innan förutom att vissa uppdrag tar längre tid än tidigare och har ökat i komplexitet. Vi har oss själva att skylla. Det är dessutom så att de svenska uppdragen står för en absolut majoritet av det vi gör. Samtidigt har vi lärt oss otroligt mycket under de här åren när det kommer till att jobba i den internationella kontexten. Vi har därtill rätt uppdragsgivare. Vi har alla förutsättningar att göra jobb av världsklass, säger Anna Qvennerstedt 

Ni hade ett eran-out program med deadline kring sommaren och etablerade kontor i Singapore tidigare i år. Blir det här en nystart för Forsman & Bodenfors?
– Man kan se det som ett väldigt stort steg för Forsman & Bodenfors. Att ett antal människor som varit delägare, jobbat länge på byrån och väljer att göra något annat är naturligt även om det kan bli krävande. Det här är människor som har jobbat här i 20-30 år och de kommer fortsatt att vara vänner som både jag och Silla har nära relationer till. Samtidigt har är jag otroligt inspirerad av all ung, ny kompetens som kommit in på byrån det senaste året. De har inneburit en tydlig injektion som ger energi framåt, säger Anna Qvennerstedt.



Dela sidan: