Dela sidan:

Den 19 september drar Resumés heldagskonferens Framtidens marknadsavdelning igång. I samband med konferensen utses den marknadsavdelning som jobbat som mest framtidsinriktat och med starkast innovationskraft.

SAS var förra året aktuella med sin reklamkampanj "Travelers Are The Future", som skulle visa resandets roll i våra liv och hur det formar vår syn på världen. Deras framgångsnycklar har varit en skräddarsydd kundupplevelse, triggerbaserad, det vill säga automatiserad kommunikation och ett agilt arbete. 

Resumé har pratat med Didrik Fjeldstad, marknadschef.

Hur känns det att vara nominerad till Framtidens marknadsavdelning?

Det känns enormt motiverande. Vi har ett team som arbetar med transformation varje dag. När man arbetar strukturerat med förändring är det lätt att bli väldigt fokuserad på uppgiften, resultaten och själva förändringen. Det kan vara svårt att kommunicera – och svårt för andra i bolaget att förstå. En extern nominering som denna ger ett erkännande från ett outside-in perspektiv och skapar en enorm stolthet och motivation i teamet – det är även ett internt manifest i SAS att vi är på rätt väg.

Varför tror du att ni har blivit nominerade till det här priset?

Att förändra marknadsförigen i ett bolag med en stolt 71-årig historia, enorm komplexitet och stort engangemang, så väl internt som externt bland kunderna, är inte en enkel uppgift. Jag tror att vi bevisat för oss själva att vi är ett "legacy"-bolag som haft mod att investera i en framtidsinriktad marknadsföringsvision, där vi anpassat oss till moderna krav så som automatisering, personalisering och ROMI, utan att förlora fokus på kunden, brand experience och lojalitet. Dessutom är det få bolag, med bas i kunddata och insikt, som har byggt en agil och korsfunktionell marknadsavdelning som kan optimeras i egna och köpta kanaler i hela Skandinavien – och dessutom internationellt – utifrån ett centralt och integrerat marknadsteam. 

Vad tror du krävs av framtidens marknadsavdelning?

Jag tror på unconditional relevance. Marknaden kan i högre grad än någonsin påverka försäljning via intelligent förvaltning av kanaloptimering och automatisering. Vi vill – och ska, kunna utveckla flera, bättre och betydligt effektivare kampanjer och koncept. Vi vill veta exakt hur vi kan påverka försäljningen och vill kunna anpassa vår mediala kommunikation därefter. Vi får dock aldrig förlora fokuset på kunden. Vi måste använda all vår data med ett överordnat syfte – att utveckla relevanta produkter, service och kommunikation som säkerställer att kunden får en bättre customer journey hos oss. Framtidens marknadsavdelning ska därför vara ett extremt  avancerat digitalt ekosystem med full koll på kommersiella KPI:er – men samtidigt ha förmågan att producera relevant och engangerande content på hög unik och kreativ nivå. Performance must marry creativity – utan att kanabalisera på varandra. Avdelningen som kan detta ska fundamentalt ändra sitt sätt att arbeta på, från ganska statiskt och linjärt silo-arbete, till dynamiskt och agilt med korsfunktionell test and fail-innovationskultur som driver kundfokus hela affären. 



Dela sidan: