Dela sidan:

I nio år har Anders Cedhamre varit en del av Discovery och Eurosport. Det senaste året har han haft rollen som digital chef på Sporten. Under tiden på kanalen har han varit med att rekrytera sportprofiler som Anja Pärson, Kim Källström och Peter Forsberg

Men nu lämnar Anders Cedhamre tv-huset för att satsa på eget bolag och kommer att samarbeta med en av Sveriges största sportprofiler någonsin: Peter "Foppa" Forsberg. Bolaget ska hantera innehållsproduktion som kan ge sportprofiler en plattform i form av krönikor i tidningar, TV-produktioner, föreläsningar och fristående projekt. 

– Vi ska helt enkelt hitta innehållsvertikaler som passar Peter Forsberg. Är det en krönika i The Hockey news? En podd på ESPN? Eller olika TV-projekt kanske? säger Anders Cedhamre till Resumé. 

Liknande förlagor finns redan i USA. Basketstjärnan LeBron James har vid sidan om sporten hittat andra intäktsströmmar och har bland annat grundat sajten Uninterrupted – en sajt där idrottare delvis producerar eget innehåll. Utöver det har han producerat HBO-serien "The Shop". 

– Och Kobe Bryant fick en Oscar för sin kortfilm "Dear Basketball". Och gamle baseballspelaren Derek Jeter startade 2014 Players Tribune, en sajt där idrottsprofiler berättar historier i förstaperson. Luckan finns i Sverige, det finns ingen riktig motsvarighet här.

Därför har Anders Cedhamre och Peter Forsberg bestämt sig för att starta ett projekt kring liknande innehåll. Peter Forsberg är dock inte ägare av bolaget, men har hjälpt till att hitta finansiär. 

– Jag blir vd och cd i det här bolaget – och Peter är huvudkund och huvudperson i det innehållsliga, men vi är absolut intresserade av att växa med främst sportprofiler som lagt av och vill profilera sig. Vad ska de göra när de är klara med idrotten? De har ju under sin idrottstid byggt upp en stor följarskara på bland annat sociala medier och där har vi sett ett tomrum. 

– För att ta ett orealistiskt men förståeligt utländskt exempel: tänk om Serena Williams efter karriären behöver behöver hjälp med att hålla föreläsningar, göra tv-shower eller skriva artiklar så kan vi erbjuda det. Vi tror man kan kan göra business på innehåll.

Anders Cedhamre gör sin sista dag på Discovery nästa vecka och kommer den första oktober satsa helhjärtat på det nya bolaget, som ännu inte fått klart med något namn.

Peter Forsberg skriver i ett mejl om den nya satsningen: 

"Sedan jag slutade spela hockey har jag varit involverad i över 20 bolag men saknat ett företag som dedikerat jobbat med mitt varumärke. Jag har under en tid känt att jag skulle behöva en apparat kring innehållsproduktion, både om och/eller med min egen person men också med möjligheten att samarbeta med andra idrottsstjärnor – både aktiva och pensionerade – som behöver hjälp att skapa sig en plattform. Det kan handla om föreläsningar, produktioner för både print, webb och i tv eller andra varumärkesfrågor. Därför känns det perfekt att hoppa på detta projekt som Anders dragit igång. Han har helt rätt bakgrund för projektet och med honom som vd och kreativ ledare och mig som en grundsten tror jag att verksamheten har goda chanser att bli framgångsrik. Det är inte så bråttom, men spännande att se var denna satsning tar vägen i framtiden - jag tror bolaget har alla möjligheter att expandera och slå sig in på andra arenor och potential att hjälpa sportprofiler med varumärkespositionering."



Dela sidan: