Dela sidan:

"Nyfikenhet gör att man aldrig är för gammal – eller för ung."

Vyn från den elfte våningen i centrala Stockholms främre Hötorgsskrapa är storslagen. I ett fönster står en kikare uppställd på stadiga stativben, för att erbjuda nyfikna högtflygande perspektiv på stan.

Invid står Marie Schnell Carlén. En person som många i branschen undrat vad det blev av. Ett år har gått sedan hennes utträde från reklambyrån McCann, som präglades av frågor om byråns arbetsmiljö såväl som ledningens syn på kvinnor i vd-positioner. "Beslutet bottnar i att jag har jobbat väldigt hårt under lång tid. Jag behöver hitta en bättre balans mellan arbete och privatliv" förklarade hon medan nordenchefen Richard Bonner-Davies underströk att den avgående vd:n faktiskt har "man och barn" och i nästa andetag berättade att byrån nu sökte efter någon ny som var "ung och hungrig".

Det var knappast hans intention att insinuera att en mamma inte kan leda McCann – för då hade hon inte blivit kvar i fyra år, utan precis som hennes fem (!) senaste föregångare snarare slutat redan efter ett år. Han lär inte heller ha menat att Schnell Carlén saknade hunger. Så är åtminstone inte fallet enligt henne själv. I varje fall om man översätter det något – i affärssammanhang – otydliga begreppet hunger till nyfikenhet.

– Jag har aldrig känt mig gammal. Men jag har den senaste tiden funderat mycket på vad som gör att man fortfarande är relevant för spännande jobb, berättar Schnell Carlén. Enligt en artikel i Arianna Huffington's nystartade plattform Thrive Global finns det en avgörande gemensam nämnare för de mest framgångsrika människorna i världen, oaktat deras ålder. Det är att de är genuint nyfikna, pålästa och håller sig uppdaterade.

Med andra ord: behåll nyfikenheten, så är du fortsatt relevant. Och relevant är 55-åringen ännu, om än i en annan roll än som vd. Denna onsdag i september 2018 är hennes tredje dag som senior kundansvarig på managementkonsultbolaget Lynxeye. Hon letar ovant i köket efter några koppar till kaffet och söker hitta mötesrummet hon bokat, berättar att beslutet att börja just här kom efter ett helt år av noga överväganden.

"Ställ frågan: vad är jag bra på?"

De första tre månaderna efter McCann hade nästan uteslutande handlat om att vila. Hon hade uppvaktats frekvent av mestadels gamla konkurrenter i reklambyråvärlden. Men "den dörren var stängd" konstaterar Schnell Carlén i efterhand.

– Jag ville inte gå tillbaka dit. Jag kunde faktiskt inte ens sätta mig i ett möte med en arbetsgivare under den tiden, eftersom jag verkligen behövde en time out. Och det kan jag rekommendera alla som har den möjligheten, det var verkligen bra för mig.

När hon väl började känna sig redo för att ta nästa steg trodde hon att det hela skulle gå fort. Men riktigt så blev det inte.

– Det berodde inte på att jag inte var attraktiv på arbetsmarknaden. Däremot är det inte jätteofta som det dyker det upp intressanta jobb för en senior person som jag, som vill sitta nära ledningen och vara i en position där jag kan påverka.

Det hela kan låta som ett bakslag, men för Schnell Carlén blev det en möjlighet att faktiskt tänka över nästa steg minutiöst, under tiden hon tog ett och annat konsultuppdrag för att hålla lågan uppe.

– Jag ställde mig frågan "vad är jag bra på?", tänkte över vad som är mina styrkor och vad kan kunde tillföra. Och det kanske allra viktigaste: vad jag tycker är kul. Jag tycker att det är viktigt att bromsa in och ställa sig dessa frågor för att hitta nya vägar och skapa sig en tillvaro som man tycker om.

– För egen del brinner jag ju för varumärkesstrategi, eftersom det ligger väldigt nära affärsstrategin. Både när jag jobbade på McCann och Lowe Brindfors var jag alltid den som intresserade mig för de varumärkesstrategiska frågorna. Därmed har jag också blivit kunnig inom området.

Sedan upprättade hon en lista över företag hon kunde tänka sig att jobba på och träffade "alla upptänkliga headhunters".

– Men det var när jag stötte på Lynxeye som jag kände "det där vill jag ha". Jag hade ett jobb som kommunikationschef på gång då också, men släppte det direkt. För Lynxeye var ett företag som jag hade haft ögonen på i många år – via segmenteringar och varumärkesplattformar för olika kunder, och vars arbete alltid hållit toppklass.

 

"Gå vidare om du inte trivs på jobbet."

Så vad var det egentligen som hände på McCann?

Allt började 2013 när hon värvades till McCann som projektledare, för att året efter kliva upp som vd. Situationen på byrån var prekär. Efter hennes befordran stod det klart att man hade bytt vd en gång om året de senaste fem åren. Samtidigt lyste resultaten idel rött och kunderna lämnade. Bland medarbetarna rådde oro, otrygghet och instabilitet. McCann var en byrå utan självförtroende.

– Något behövde hända. Jag började med att vända mig till mina ansvariga chefer i Norden och sa att nya affärer får vänta de kommande sex månaderna. Det viktigaste i det läget var att göra McCann till en arbetsplats som faktiskt är rolig att gå till.

Schnell Carlén upprättade en fyraårsplan: första året skulle hon skapa stabilitet. Andra året var det dags för tillväxt och nya kunder. Tredje året låg fokus på transformation medan det fjärde skulle handla om att skapa lönsamhet.

Planen lyckades. Nästan. Under hennes fyra år växte personalstyrkan från runt 35 till drygt 70 personer. Omsättningen gick från 24 miljoner kronor till 76 miljoner. Men resultaten haltade fortsatt rejält.

– Jag och ledningsgruppen lyckades bygga stabilitet och skapa en stärkt gemenskap. Vi vann åtta av tio pitcher vi var med i. Vi gick från att vara en traditionell reklambyrå till att bli en fullservicebyrå. Vi växte oerhört fort. Kanske för fort... I jakten på att nå större volymer satt vi plötsligt med 70 medarbetare i ett system som snarare passade 40. Det blev svårt att säkerställa leveranserna. Och samtidigt skedde oförutsedda saker, som att vi plötsligt tappade någon stor kund.

Byrån växte för snabbt – och Schnell Carlén slet hårt. Kanske för hårt.

– Det är svårt att få tiden att räcka till som vd. Man är aldrig riktigt ledig. Jag hade tidigt bestämt mig för att vara en tillgänglig ledare som kunde ta kvartsamtal i stort sett när som helst. Som vd måste man dessutom engagera sig i de större kunduppdragen och rapportera till en börsnoterad ägare på New Yorks aktiemarknad. Allt utöver det, som till exempel långsiktig planering av verksamheten och kick off med kollegorna, fick jag sitta med på kvällarna.

När hon dessutom förlorade mandat i och med att de amerikanska ägarna, nätverket IPG, sålde byrån till serbiska I&F McCann Grupa, rann bägaren över.

– Jag upplevde ganska snart att jag fick svårt att hålla fast i mitt mandat. Det i kombination med att jag hade jobbat för mycket och var väldigt trött gjorde att jag insåg att det var bättre att lämna över stafettpinnen till någon annan. Jag hade tappat all energi – och det är det sista som får hända en byrå i en återuppbyggnadsfas. Sådant går ut över organisationen. Det var ett klokt beslut, att säga upp mig.

Därför, menar hon:

– Om det inte fungerar på ett jobb. Om du inte trivs, har kul eller brinner för det du gör... Stanna upp och se dig om, släpp taget och gå vidare. Jag har sett alldeles för många genom karriären som sitter fast någonstans, där de kanske har varit lite för länge eller där de inte längre brinner för uppgiften.

Det var hennes största och kanske viktigaste lärdom.

– Jag hade kommit till en gräns, kände att jag behövde ta timeout och ta hand om mig själv.

"Testa att driva företag"

Det fanns också ett liv före McCann. Ett ganska långt sådant. Marie Schnell Carlén började sin karriär i reklamvärlden på 80-talet, driven av sin "konstnärliga sida" och en övertygelse om att kommunikation var hennes skrå. Målmedvetet knackade hon på dörren till byrån Observera (som då ingick i Grey, och i dag är en del av Ingo) och blev direkt anställd som art director-assistent.

1988, efter studierna i sociologi och pr, samt en tid som ad-assistens på tidningen Clic, startade hon en byrå tillsammans med en god vän. Tiden som egen företagare varade i 14 år och byrån aldrig större än fem anställda. De hade en stark kundbas i form av Telia, Electrolux och Jack Daniel's. Små men signifikanta tårtbitar från stora varumärken.

– Erfarenheten av att driva företag var ovärderlig. Det gav mig grundläggande förståelse för hur man driver företag. Kassaflöden, intäktsmodeller och kostnader.

Vilka var dina viktigaste lärdomar?
– Framför allt att förstå vad som krävs kortsiktigt, för att dra in pengar och hålla igång den dagliga driften. Och mer långsiktigt: hur högt intäktstempo vi behövde hålla för att vi skulle kunna betala ut löner efter sommaren, till exempel. Men även konsten att bygga ett konsultföretag på flera års sikt, med nöjda kunder och en bra lönsamhet.

 

"Använd vidareutbildning som språngbräda"

42 år gammal började Marie Schnell Carlén känna sig färdig med sitt liv som art director. Förutom sin egen byrå hade det blivit ett par år som ad inom förlagsbranschen, men drivet som kreatör hade sakta klingat av. Hon tackade nej till en fast anställning på Bonnier tidskrifter och hade börjat fundera på vad som skulle hända härnäst.

– Lågan började avta, jag var inte längre lika motiverad. Dessutom fanns många som var långt mycket bättre än jag på det kreativa. Själv började jag längta mer efter att jobba med kommunikationens bakomliggande strategier.

Och så skilde hon sig, efter ett 26 år långt äktenskap.

– Allt ställdes plötsligt på sin spets. Det var en jobbig tid, men skilsmässan gjorde också att jag började fundera över mitt arbete och vad jag ville jobba med de kommande 25 åren.

En gammal dröm väcktes till liv: "Nu ska jag gå IHR", tänkte hon –marknadskommunikationsprogrammet vid Stockholms universitet.

– Många sa "du behöver väl inte gå någon utbildning med så mycket erfarenhet?" Men jag behövde fylla på med teorier bakom det strategiska arbetet inom marknadskommunikation. Studieåret bekräftade det jag anat – att det är det här jag brinner för. Ju närmare affären jag kommer, desto mer intressant blir det.

Hon betraktar kursen som en språngbräda, för utan den hade hon aldrig fått frågan om att bli vd för McCann.

– Kursen var fantastisk och gav mig idéer och tankar som sedan jag kunde applicera på McCann. Hur affären och erbjudandet kunde byggas om för att bli mer relevant i den nya tiden till exempel, och hur man kunde bygga en starkare och bättre företagskultur.

– Utan den erfarenheten hade jag aldrig tackat ja till jobbet som vd på McCann. Då hade jag inte heller suttit här.

Fakta / Om Marie Schnell Carlén

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Gift med Carl Schnell, två vuxna barn och två bonusbarn i tonåren.
Tjänar: 1 200 000 (2017).
Karriär & utbildning: Sociologi, PR & Information samt DIHR på Uppsala och Stockholms universitet. Delägare och ad i liten reklambyrå. Strategisk projektledare på Lowe Brindfors och McCann Worldgroup samt vd för McCann i Sverige.
Medievanor: "Läser Svenskan och Di varje dag. Instagrammar. Lyssnar på Framgångspodden och Hjärntillskott. Följer bland annat Arianna Huffington och Harvard Business Review på Linkedin. Unnar mig ibland glassiga mode- och inredningsmagasin. Ser gärna serier och dokumentärer på Netflix. Går på bio för sällan men ska definitivt se BlacKkKlansman."
Förebild: Oprah Winfrey.
Aktuell: Ny senior client director på managementkonsultföretaget Lynxeye.



Dela sidan: