Dela sidan:

PROBLEM: Situationen för journalister världen över är akut. 2017 dödades 65 journalister, och 326 hölls fängslade. Samtidigt ökar censur och journalistförakt mer än på länge. 

LÖSNING: Billboards Beyond Borders bröt ny mark genom att utnyttja ett kryphål i Google Street View för att skapa en ny typ av effektfull utomhusreklam - som bara existerade online. Vi ersatte existerande budskap på stora utomhustavlor i länder där yttrandefriheten är hotad, med faktiska citat från journalister som blivit censurerade eller tystade i just dessa länder. De meningar och ord som världsledarna inte ville höra blev nu meterhöga bokstäver vid platser som Röda Torget, Times Square och Taksim Square. Genom att gifta ihop utomhus med digital kommunikation lyckades vi skapa en global kampanj som öppnar upp för nya möjligheter inom marknadsföring, i en värld där linjen mellan fysiskt och digitalt blir alltmer suddig. 

RESULTAT: Kampanjen gjorde snabbt ett stort medialt avtryck på de lokala marknaderna. Stora medier i Malta, USA och Ryssland rapporterade om kampanjen, som verkligen tog fart när den nådde Twitter-influencers som Rustem Adagamov (en av Rysslands mest inflytelserika bloggare/influencers), samt de politiska rörelser som bevakar Donald Trump. I genomsnitt besöktes varje skylt i Google Street View fler än 130 000 gånger. Detta innan det som vi från början förutspått inträffade - Google tog ned våra utomhustavlor för att ha brutit mot Google Maps policy, vilket gav oss bränsle för en andra PR-våg. Amerikanska CNBC gjorde ett stort reportage om att kampanjen stoppades, inklusive ironin i att Google tar ned en kampanj om censur, vilket återigen fick oss att nå fram med kampanjens kärnbudskap - vikten av att alltid kämpa för yttrandefrihet, överallt. Billboards Beyond Borders fick en förtjänad räckvidd på 45 000 000 människor, och ett mediavärde om 2,7 miljoner dollar.

ARBETSGRUPP:

Magnus Jakobsson, CD
Simon Lublin, Copywriter
Martin Noreby, Art director
Hugo Wallmo, Art director
Evelina Rönnung, Art director
Albin Muji, produktionsledare
Sara Clewemar, Projektledare
Karl Wikström, Strateg
Kenna Magnusson, Motion designer
Ida Persson, PR-strateg FSWL, produktion



Dela sidan: