Dela sidan:

Titan Television grundades av Thomas Hedberg och Anette Beijer i mitten av 1990-talet. När bolaget köptes upp av riskkapitalistbolaget Capman år 2011 hade man nått en tillväxtmässig peak med en omsättning på 206 miljoner kronor.

Bolaget blev en del av Nice Entertainment Group som slukades av MTG för 770 miljoner kronor två år senare. Under de sju åren som gått i den nya kontexten har Titan levererat röda siffror till ägarna. I det senaste bokslutet landade rörelseresultatet på fem miljoner kronor och det på en omsättning som krympt till 42 miljoner kronor under år där VOD-tjänster står för en allt större del av tittarens konsumtion av rörlig bild.

Utvecklingen är illustrativ för en bransch där produktionsbolagen har svårt att hålla uppe sina marginaler – tv-husen är inte beredda att betala för produktionsbolagens produkt i samma utsträckning när de linjära tittarna flytt.

Vem minns inte Thelma/Louise konkurs för två år sedan där ett av Produktionsbolagssveriges starkast lysande bolag plötsligt gick i putten och tog branschen – och kunderna – på sängen. Nyheten visade hur svårt det var för ett litet, oberoende produktionsbolag att överleva på att sälja högkvalitativt innehåll.

– I rådande klimat är det jättesvårt att få betalt som produktionsbolag. Det tror jag de flesta i vår storlek skulle skriva under på, sade dåvarande vd:n Anders Helgeson i samband med konkursen.

Och utvecklingen har skenat snarare än bromsat sedan dess. De senaste åren har Film&TV-producenternas tv-sektion, med dess ordförande Anders Knave (ironiskt nog vd för Titan) frekvent larmat om att produktionsbolagens lönsamhet håller på att försvinna.

Produktionsbolagen har pekat på att

• Pitchförfarandet mot tv-husen det blivit kostsam och tidskrävande.
• Kostnader har flyttats från tv-husen till produktionsbolagen
• En större pitch kan omfatta så mycket som 140 framtagna format där få väljs ut.

2016 beräknade Film & TV-producenterna att de 20 största produktionsbolagen årligen investerar 115 miljoner kronor på att pitcha format till de fyra stora kommersiella tv-husen. På sista raden skapas ett underskott på 40 miljoner kronor i relation mellan arvode och kostnad.
– Det är en ekvation som blir omöjlig i längden. Om inget görs, om vi inte kan få i gång en diskussion, så är det en risk att det blir en utslagning av svenska produktionsbolag, sade Anders Knave då.

Resumé Insikts granskning av produktionsbolagens bokslut tidigare i år visade att det är de mindre, oberoende produktionsbolagen som går bra, medan de koncernägda större spelarna har det tuffare. 

Hur står det till med lönsamheten för de andra bolagen i Nice Entertainment Group?

Strix Televisions omsättning har minskat från 424 Mkr till 134 Mkr på fyra år, men det beror i huvudsak på att man tidigare räknade samman Strix bolag i fyra länder samt att produktion har flyttats över till Nice Drama. Den svenska verksamheten är alltjämt lönsam med en marginal på 9 procent (2017). Baluba har krympt från 108 till 49 Mkr i omsättning på två år och visade ett negativt rörelseresultat på 2,7 miljoner kronor i senaste bokslutet. Nice Drama har en liknande krympande utveckling, men håller sig med en marginal kring tio procent. Det minsta bolaget, Matador Film, har sunda finanser.



Dela sidan: