Dela sidan:

I dag offentliggjordes åtgärden som många i branschen har spekulerat kring. Bonniers magasin slås samman. Koncernen slår ihop magasinföretagen Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle till en enhet. Vid årsskiftet ska sammanslagningen vara klar och de båda företagen kommer då att bli en del av Bonnier News Lifestyle (som i dag är Expressens magasinavdelning) med en sammanlagd omsättning på 1,2 miljarder kronor (totalt 2017). 

Sammanslagningen planeras att förverkligas efter årsskiftetoch och det nya bolaget kommer att ledas av Anna-Clara Welander. Beslutet tas på en vikande magasinsmarknad där Bonnier Magazines & Brands rörelseresultat minskade med en tredjedel under 2017 till 167 Mkr.

Var det självklart att det skulle bli så här eller hade ni fler alternativ på ritbordet?
– Det finns alltid en plan B och en plan C. Men givet de styrkor vi har inom Bonnier Maganzines & Brands och vilket läge vi befinner oss i hade det varit direkt dumt att inte gå den här vägen, säger Lars Dahmén till Resumé.

Lars Dahmén hänvisar både till fallande intäkter och situationen på marknaden i stort:
– Det är en marknad där alla medieföretag och kanske framför allt magasinsföretag har stora intäktsmässiga utmaningar och då måste vi bli starkare digitalt och det är framför det vi får med den här sammanslagningen.

Han nämner vå faktorer som Bonnier Magazines & Brands framför allt får med samgåendet i News:
• Bonnier News digitala muskler
• Nya möjligheter till betallösningar för Premium-innehåll

I andra änden kommer magasinsbolaget in i Bonnier News med starka läsarrelationer och varumärken.

Det gjordes besparingar tidigare i år kan vi vänta oss ytterligare nu:

– När man gör den här typen av sammanslagningar finns det alltid dubbla funktioner. Det är ingen djärv analys att vi kommer att spara in där tjänster lappar över varandra. Samtidigt tycker jag att Bonnier agerar offensivt här. Vi hade kunnat fortsätta spara, nu samlar man i stället krafter och ser nya möjligheter.

Finns det beslut om att lägga ned några titlar?
– Nej

"Lars Dahmén kommer att ansvara för sammanslagningen och därefter blir han kvar som affärsområdeschef för Bonniers magasin internationellt som inkluderar titlarna inom Bonnier Publications och Bonnier Corporation. "

Hur väl har Bonnier Magazines & Brands uppfyllt sina affärsmål sedan du tillträdde?
– Vi har levererat bra resultat och slagit budget de år jag varit ansvarig, det känns bra.

När sammanslagningen är genomförd blir den nuvarande chefen för Bonnier News Lifestyle, Anna-Clara Welander, ansvarig magasinsverksamheten Sverige. Varför blev det inte du?
– Det har aldrig varit aktuellt. Jag har och kommer att ha övergripande ansvar för magasinen inom Bonnier. Att operativt driva Magasin/Lifestyle inom News måste vara någon som ingår i News organisation, och det gör inte jag.

Beslutet om sammanslagningen klubbades igenom vid ett styrelsemöte i fredags. Resumé pratar med Lars Dahmén efter ett personalmöte med de anställda på Bonnier Magazines & Brands på Torsgatan i Stockholm.
– Det är tidigt att utlösa reaktionerna och jag kanske inte är rätt person att svara för dem. Vissa ser möjligheter, andra ser utmaningar. Som vanligt.



Dela sidan: