Dela sidan:

Marknadsföringsanalysföretaget WARC har tillsammans med revisionsbyrån Moore Stephens i sin årliga rapport värderat den globala marknadsteknologibranschen, eller martech, till 99,9 miljarder dollar (cirka 870 miljarder kronor).

Rapporten omfattar mer än 800 företag och byråer i Storbritannien, Nordamerika, Västasien och Europa, och visar en marknad som inte bara är enorm men som dessutom växer; i Europa förväntade exempelvis 63% av företagen att deras investeringar inom martech skulle öka.

I Storbritannien har företag ökat sina investeringar inom martech med 44%. Totalt har  företagen investerat en fjärdedel av sina budgetar i martech, en ökning med 16% sen förra året. Globalt trodde de företag som förväntade att sina investeringar inom martech skulle öka, att de skulle öka med 13%. Samtidigt trodde cirka 18% i Nordamerika och Storbritannien att de skulle öka mer än 25%

– Investeringar inom martech har under de senaste tolv månaderna mött sin brytpunkt. Etablerade marknadsaktörer inom försäkring- och finansbranschen har insett att de måste investera i martech för säkra sig inför framtiden, och se martech som ett nyckelområde när det gäller investeringar, säger Damian Ryan, Partner på Moore Stephens i ett pressmeddelande.

Moore Stephens och WARC har även undersökt vad för typ av teknologi som använts inom martech. Email fortsätter vara den mest använda plattformen, använd av 79% av alla marknadsaktörer. Tätt följt är sociala medier som 77% använder, där förväntar man sig en ökning med 18% de närmaste 12 månaderna. Samtidigt visade rapporten att 63% av martech-investeringarna investerades i inhouse-avdelningar jämfört med 44% förra året.

– Det finns inga märkbara tecken på att tillväxten inom marknaden skulle sänka takten. Medan datavolymerna kontinuerligt ökar, visar rapporten att data, analys och automation är primär fokus för investeringar inom martech globalt, då marknadsaktörer behöver assistans med metrik och mätningar. Det är fortfarande viktigt för företag att förstå vad för teknologi som finns tillgänglig. Många planerar dock att flytta sin teknologi till in-house nästa år. Byråer kommer behöva anpassa sig till en förändrad, rådgivande roll inom deras kunders martech-strategi, kommenterar Amy Rodgers, Research Editor på WARC.



Dela sidan: