Dela sidan:

PROBLEM: Julen är en tid då de flesta personer blir extra givmilda. Det är också den period på året då många kampanjar samtidigt. Hur kan Cancerfonden sticka ut i mängden och ta vara på sökandet av något att ge så att fler personer i Sverige väljer Cancerfonden att köpa sin julgåva hos under julen?

LÖSNING: KING presenterade en kampanjidé som inte bara gick ut på att be om julgåvor, utan som samtidigt kan lösa både julklappsfrågan och nyårsfirandet.

En ny produkt, kulörta rislyktor, fick vara navet i kampanjen med syfte att beröra, skapa uppmärksamhet. Ett vackert, stämningsfullt och tyst alternativ till fyrverkerier på nyårsafton, eller för en fin stund på julafton. Övriga kampanjerbjudanden bestod som tidigare år av att ge en julgåva, köpa jullotter eller företagspaket.

En reklamfilm togs fram där man får följa en familj som drabbats av cancer, från ett nyår till ett annat. Sheila Johansson på Newland regisserade filmen och Anna Ternheim skrev och framförde filmens ledmotiv, ”Minns det som igår”, en svensk version av den klassiska nyårssången ”Auld lange syne”.

RESULTAT: Kampanjen samlade in rekordhöga dryga 29 miljoner kronor genom försäljning av rislyktor och jullotter, samt genom julgåvor och företagspaket. Nyårslyktorna sålde slut fyra dagar före sista beställningsdag!

Kampanjen genererade 14 700 nya kontakter för fortsatt bearbetning och fina varumärkessiffror i form av kännedom, reklamerinran och givarvilja.

Filmen ”Minns det som igår” fick flera omnämnanden i branschmedia, samt vann Guldägg för bästa film (Guld) och Hantverk (Silver). Filmen har även nominerats i tre kategorier (Bästa reklamfilm, regissör och klippare) i Roygalan som ej gått av stapeln än.

Anna Ternheim skänkte intäkterna från sin låt under kampanjperioden. Den fick många fina recensioner och spelades cirka 690 000 gånger på Spotify under kampanjperioden.

Andra resultat: Den långa filmen hade närmare 250 000 visningar på Facebook och Youtube, vi hade mer än dubbelt så stort engagemang på Facebook än under en vanlig månad, samt såg en ökning av trafiken till kampanjsidan med 182% jämfört med föregående år.

KANALVAL/MEDIEVAL: TV (fokus), print, sociala kanaler, display/banners, sök

ARBETSGRUPP:

KING:

Pernilla Berg, projektledare

Lena Ivarsson, produktionsledare

Lotta Ågerup, AD/kreatör

Pontus Ekström, Copy/kreatör

Newland

Sheila Johnsson, regissör

CANCERFONDEN:

Jeanette Sundin, beställare, kommunikations- och marknadschef

Ulrika Ancker, projektledare



Dela sidan: