Dela sidan:

3 september lanserade RFSU kampanjen Dear Condom. Kampanjen baseras på en film där man bland annat kan se SKAM-skådespelerskan Josefine Pettersen, thaiboxfightern Sanny Dahlbeck, danska kroppsaktivisten Twerk Queen Louise, fotografen & konstnären Arvida Byström och artisten Peg Parnevik.

Idén med kampanjen var från början att ge ett nytt sexigt perspektiv på kondomen och göra en reklamkampanj som fokusera på något annat än att marknadsföra det som ett preventivmedel för att undvika graviditet eller sexuellt överförbara sjukdomar. En annan viktig anledning till kampanjen är att kondomen fortfarande endast används hälften av gångerna man ligger med en ny partner, trots att endast fyra procent av svenskarna tycker att det är pinsamt att föreslå kondom när de har sex, visar en RFSU-rapport från 2016. Från början var ambitionen att arbeta med rörlig film och en fem-minuterfilm skapades. I kombination med detta skapades ett antal intervjufilmer, fem 20-sekundertrailers samt ett tjugotal 7-sekundertrailers.

Redan vid arbetet med kampanjen förstod projektgruppen att filmen löpte stor risk att bli nerplockad och blockerad på plattformar som Youtube, Facebook och Instagram. När RFSU exempelvis försökte köpa räckvidd för de 20-sekundertrailers som ska locka målgruppen att se hela filmen, blockerades samtliga från Facebook. Därför skapades hemsidan dearcondom.org, där det hela kampanjmaterialet visas upp. Genom bland annat något censurerade 7-sekunderstrailers och att materialet blivit mycket spridd genom filmens många medverkanden och skickat på flera plattformar har man lyckats dra trafik till hemsidan och ändå fått målgruppen att se det ursprungliga kampanjmaterialet.

Visste ni inledningsvis att kampanjmaterialet skulle bli stoppad?

– Våra reklamkampanjer brukar bli ganska hårt granskade eftersom de ofta kategoriseras som sexuellt eller olämpligt innehåll. Redan från början sade vi därför till House of Radon att det kommer bli jätteblockerat, och jobbade efter det. Men vi enades tidigt om att vi måste prata kondom på det sätt som målgruppen kan relatera till, och om det gör att den inte kan placeras på de sociala plattformarna måste vi hitta alternativa lösningar, säger Anette Otterström, Brand Manager på RFSU till Resumé.

Vid en närmare titt på varför de olika filmversionerna senare faktiskt blev blockerade är det dock svårt att hitta ett entydigt svar. På YouTube kategoriserar exempelvis allt som del av en "vuxenkategori", vilket gör att det inte når ut till önskade målgrupper. När de gäller intervjufilmerna har det även varit oklart vilka som blir blockerade eller inte på exempelvis Facebook.

– Eftersom de faktiskt handlar om sexualupplysning och preventivmedel ska de egentligen ej blockeras, enligt Facebooks riktlinjer, men det kan ha att göra med att materialet bedöms av olika granskare. Det är dock generellt sätt inte alltid helt logiskt varför filmer blir blockerade. En anledning till att material blir blockerat kan till exempel vara att filmen visar nakna kvinnobröst samtidigt blir dock inte mansbröst blockerade, och det har även hänt att våra intervjufilmer på hemsidan, som inte innehåller något naket, blivit blockerade.

Hur har ni tänkt för att nå målgruppen på önskat sätt och hur har ni gått tillväga trots censuren?

– Vi har satsat på att få material på fler olika plattformar, där materialet inte blivit censurerat så som Unruly, DPlay, Viafree, Finnkino och inte minst SF Bio, och har haft ambitionen att dra trafik till hemsidan för att där sprida hela kampanjmaterialet. Och att ha många så medverkanden i filmen, som alla representerar målgruppen, har både hjälpt oss med spridning, uppmärksamhet och inte minst relevans för målgruppen. Hemsidan har blivit en succé och även varit en bra plattform att samla kampanjmaterialet på. Även om länkar i vissa fall blivit blockerade, har man, genom att avsluta trailer-filmerna slutar med en uppmaning att se hela filmen på hemsidan, genererat stor trafik, och i slutändan har själva censuren snarare gjort projektet mer kreativt.

Hur stort genomslag har kampanjen fått?

–Vi visste pågrund av innehållet att det skulle bli ovanligt svårt att få det igenom jämfört med tidigare kampanjer. Kampanjen har dock fått väldigt bra genomslag och minst 100 000 har exempelvis sett filmen Dear Condom på hemsidan, vi har dessutom nått fram till killar i 20-25års-åldern som annars brukar vara svåra att nå. Majoritetens av besökarna är från Norden, men vi har sett upp till 130 olika nationaliteter besöka sidan för att se på materialet! Jag skulle inte säga att vi förlorat något på att våga berätta vår historia på ett relevant sätt för målgruppen, trots censur och blockningar. Snarare tvärtom, men det har krävt desto mer kreativitet, engangemang, kontakter, snabbhet och is i magen i nära samarbete mellan RFSUs olika delar och House of Radon.



Dela sidan: