Dela sidan:

Webbtidningen The Local rapporterade tidigare idag  att Bahnhof blivit fällda av reklamombudsmannen, RO på grund av en meme-baserad annons Bahnhof använde i våras, en annons som även Resumé skrev om. Memen, som är känd som "Distracted Boyfriend Meme" har senaste året var en av de mest spridda i sociala medier samtidigt som den kritiserats i exempvis Huffington Post för att vara sexistisk

RO har fastställt att memen är könsdiskriminerande, eftersom kvinnor porträtteras som utbytbara och som sexobjekt. 

– Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt. Fram­ställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons för att rekrytera säljare, drifttekniker och en webbdesigner (...) Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna -  förmedlar  en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande (...) Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män och den strider även i detta avseende mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler, skriver ROs opinionsnämnd i ett yttrande. 

Bahnhof instämmer dock inte i ROs kritik och beslut. 

– Andemeningen är att annonsören är en att­raktiv ar­betsplats som kan locka dig att lämna relationen med din nuvarande arbetsplats. Situationen är exakt densamma oavsett individernas färger, former och egenskaper – annonsören läser inte in könsroller eller könsegenskaper hos någon. Precis så resonerar annonsören också när denne anställer, och precis så tänker annonsörens anställda om varandra inom bolaget. (...) Annonsören vill med detta yttrande förtydliga att det inte finns något sexistiskt eller objektifierande uppsåt eller budskap bakom det mem som postades av annonsören. Memen bygger på en välkänd struktur för hur ett mem skapas och används, och där situationen är viktigare än figurerna, skriver Bahnhof i ett yttrande till RO



Dela sidan: