Dela sidan:

Det började med ett enkelt telefonsamtal för att stämma av att de var ute på rätt spår. Fredrika Bremer-förbundet och ANR BBDO hade under en tid jobbat på ett projekt kring ett nytt bokstaveringsalfabet, det system som myndigheter och polis använder för att undvika missförstånd i bland annat radiokommunikation, och ville bolla några tankar med Rättviseförmedlingen.

Men istället för att skänka lugn utmynnade samtalet i något av en panikkänsla hos både Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedling, inklusive båda parters reklambyråer. De hade, ovetandes om varandra, jobbat på i princip samma idé och närmade sig båda lansering.

Intensivt telefonerande mellan alla inblandade parter följde.

– Det var inte jättekul att få den infon, skrattar Lina Engler, projektledare på Åkestam Holst som jobbar tillsammans med Rättviseförmedlingen. Samtidigt ställde vi oss ganska snabbt frågan vad vi skulle göra nu. En kampanj är som en bebis och man vill inte gärna bara släppa den.

Så istället för att respektive parter skulle släppa projektet så snart som möjligt började man istället samarbeta. Arbetsgrupperna från ANR BBDO och Åkestam Holst började samarbeta istället för att konkurrera. Alltifrån copy till art direction bollades mellan byråernas kreatörer och enligt copywritern Daniel Vaccino blev slutresultatet, som presenteras nedan, klart bättre. Samarbete mellan olika typer av byråer är inte alls ovanligt, men att två reklambyråer arbetar tillsammans har vad Resumé vet aldrig skett tidigare.

Att uppdraget var pro-bono och för en sak de alla brann för var en förutsättning för samarbetet.

Det nya bokstaveringsalfabetet är ett förslag på förändring. Förhoppningen är att påbörja ett arbete som ersätter det gamla, med endast manliga namn, med ett alfabet som bättre speglar det Sverige vi lever i idag. Namnen i det nya alfabetet har inte bara valts ut med jämställdhet gällande kön i åtanke utan även med hänsyn till att Sverige i dag präglas av en större mångfald än 1891.

– Vi har jobbat under lång tid för att få fram dessa 29 namn, som tillsammans speglar landet som det ser ut här och nu. Adam Berit är ett tidsenligt och konkret förslag på förändring, säger Ulrika Kärnborg, ordförande i Fredrika Bremer Förbundet.

Alla namn i det nya alfabetet, som fått namnet Adam Berit, har stämts av med fonetiker och språkexperter för att de ska vara lika tydliga som det tidigare alfabetet. Någon kontakt med de aktörer som mest frekvent använder alfabetet har inte tagits men ANR BBDO, Åkestam Holst, Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer-förbundet hoppas alla att det ska påbörja ett jobb där ett nytt bokstaveringsalfabet tas fram.

Under gårdagen gick de två organisationerna ut i en gemensam debattartikel på DN Debatt.

"Det ligger i sakens natur att även mindre justeringar kan upplevas som ett kulturellt kvantsprång för vissa personer, eftersom det ofta känns tryggt och bekvämt att fortsätta göra som vi alltid har gjort. Men normer bryts och standarder byts, det finns inget mer progressivt än det. Kan ett land smärtfritt byta till högertrafik kan det också lära sig bokstavera på nytt, för en ny tid, med nya utmaningar och möjligheter för Sverige.

Förändring kräver inte tid – utan nya initiativ. Här är ett." skriver i i debattartikeln.

Se alla enheter från kampanjen nedan.

Uppdragsgivare: Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer Förbundet
Byrå: ANR BBDO och Åkestam Holst,
Produktionsbolag: BKRY och Flickorna Larsson

Nästa vecka kommer Resumé insikt att ta en närmre titt på hur samarbetet mellan ANR BBDO, Åkestam Holst, Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedlingen gick till. Missa inte det.



Dela sidan: