Dela sidan:

Senaste tiden har antalet morgonpoddar från mediehusen ökat drastiskt, och OmniAftonbladet och Breakit fick förra veckan sällskap av Dagens Industris nya morgonpodd "Di Morgonkoll". En av anledningarna till ökningen skulle kunna vara de nya smarta högtalarna som kommit ut på marknaden. Läs mer just detta – den nya teknologin och det smarta hemmet i Resumé Insikts analys. Resumé har skickat ut en enkät för att ta reda på vad som mer kan ligga bakom trenden, och fått svar från Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens Industri, Olle Aronsson, grundare och VD på Breakit, Patrik Syk, podcastansvarig på Aftonbladet samt Markus Gustafsson, grundare och VD på Omni.

Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens Industri

Varför startar ni morgonpodd just nu?

– Vi har under flera år producerat en rad poddar inom flera olika områden på Dagens industri, bland annat börs & makropodden Analyspodden, Di Digitals Digitalpodden och ledarskapspodden Förnuft & Känsla. Vi har hittat ett effektivt sätt att utveckla våra ämnen i ljudformat och vårt lyssnande växer hela tiden. Vår morgonpodd Di Morgonkoll som vi släppt i veckan är en del av en ännu mer vässad börs och marknadsbevakning som vi bygger upp på Dagens industri i höst. Med podden får de ekonomiintresserade lyssnarna en bra och relevant överblick av det viktigaste ekonomihändelserna som hänt under natten och morgonen samt en bra överblick över händelserna på marknaden den aktuella dagen. 

Di, Omni och Aftonbladet har på kort tid startat morgonpoddar. Varför tror du att du många mediehus söker sig hit?

– Poddar är ett lättillgängligt medieslag som växer kraftig bland användarna, till exempel i yngre målgrupper. För oss är det en ny kontaktyta mot de börs- och ekonomiintresserade mediekonsumenterna. Sedan är förstås audiotrenden mycket intressant och vi vill göra ekonomijournalistik som passar för konsumenter som också vill lyssna på vår ekonomijournalistik.

Vad ser ni för potential i Google Home och Alexa för era produkter?

– Det är svårt att veta i dagsläget, men det är klart att många användare av de produkterna sannolikt är ekonomiintresserade mediekonsumenter och då ska Dagens industris journalistik finnas tillgängligt som ljud på de plattformarna.

Hur bedömer ni annonsmöjligheterna här på längre sikt?

– Vi har redan ett intresse kring våra roddar från våra annonsörer. Och när vi ökar satsningen med till exempel den dagliga podden Morgonkoll är det klart att det blir ännu ett bra sätt att möta våra annonsörers behov av att komma i kontakt med Dagens industris målgrupp.

Olle Aronsson, grundare och VD på Breakit

Varför startar ni morgonpodd just nu?

– Vi har länge haft en dröm om att starta en daglig affärspodd. Vi gillar det formatet mer än webb-tv, som är dyrt och överetablerat, och vi ser podcast som ett bra format för vår upptagna och lite stressade målgrupp som uppskattar möjligheten att konsumera nyheter medan de har annat för händerna. Att Breakit Daily lanseras samtidigt som en rad andra nyhetspoddar på marknaden är, tro det eller ej, en ren slump

Di, Omni och Aftonbladet har på kort tid startat morgonpoddar. Varför tror du att du många mediehus söker sig hit?

– I nuläget känns det som att de stora mediekoncernerna lider av svår fear of missing out kring poddar. De produkter som Schibsted och Bonnier lanserar ser jag mer som forsknings- och utvecklingsprojekt som man ska ha i en stor koncern för att lära sig arbeta med ljudmediet, och det är ju inget fel i det, men det känns som att deras fokus handlar om att inte halka efter. Vi på Breakit har en helt annan utgångspunkt. Vi ville inte bara läsa upp nyhetstelegram utan vi har valt att göra en produkt med högre verkshöjd som är svårare att kopiera.

Vad ser ni för potential i Google Home och Alexa för era produkter?

– Det är spännande men svårt att förutsäga.

Hur bedömer ni annonsmöjligheterna här på längre sikt?

 – Väldigt goda. Vår målgrupp består av digitala företagare, beslutsfattare och drivna människor i karriären, och den målgruppen tar sig inte alltid tid att fästa hela sin uppmärksamhet vid till exempel ett långt videoklipp eller en webb-tv-sändning. Vi har skapat ett kort ljudformat där de kan få fördjupande innehåll medan de exempelvis åker buss eller diskar, och en annonsör som vill nå den här attraktiva målgruppen kan få deras odelade uppmärksamhet. 

Patrik Syk, podcastansvarig på Aftonbladet

Varför startar ni morgonpodd just nu?

– Marknaden för ljud växer just nu över hela världen snabbt. Googles nya strategi kring poddar/audio och explosionen av röstassistenter är två exempel som kommer förändra vårt beteende kring skärmlösa digitala produkter. Då är det viktigt för Aftonbladet att det finns en audiell produkt som relaterar till vår kärnverksamhet, nämligen nyhetsrapportering. 

Di, Omni och Aftonbladet har på kort tid startat morgonpoddar. Varför tror du att du många mediehus söker sig hit?

– Det är en genre som fått stort genomslag i USA men som hittills varit väldigt underutvecklad i Sverige. Här finns positioner att ta helt enkelt. 

Vad ser ni för potential i Google Home och Alexa för era produkter?

– På sikt så tror vi röstassistenterna kommer bli en naturlig del av människors vardag och då är det ju också självklart att Aftonbladet som sveriges största nyhetsförmedlare fortsatt är en del av den vardagen. 

Hur bedömer ni annonsmöjligheterna här på längre sikt?

– Här ser vi att annonsmarknaden för främst podcast växer starkt. Men i takt med att podcast på riktigt etablerar sig växer ju också övrigt ljud som vana hos nyhetskonsumenten. Då uppstår nya ytor för spännande samarbeten men det är något jag tror ligger en bit fram i tiden.

 Markus Gustafsson, grundare och VD på Omni

Varför startar ni morgonpodd just nu?

– Att göra lyssnade nyheter är något som Omnis läsare har efterfrågat i flera år. Dessutom ser vi ju en tydlig förflyttning till – och förändring inom – ljudmediet. Sen ska erkännas att vi flera gånger tidigare har övervägt att dra i gång Omni Pod, men det har fått vänta till förmån för vår många andra utvecklingsprojekt. Men när det i våras blev känt att de smarta högtalare kommer på svenska till hösten så var det inte längre något att fundera på. Sedan dess är det självklart för Omni att gå all- in i ljudmediet och börja experimentera tillsammans med användarna på riktigt. 


Di, Omni och Aftonbladet har på kort tid startat morgonpoddar. Varför tror du att många mediehus söker sig hit?

– Det är för att de smarta högtalarna kommer på svenska just i år, men det beror säkert också på den underliggande trenden där användningen av ljudplattformar och konsumtionen av podcasts ökar väldigt fort. Det är en intressant mediekanal för oss alla, som dessutom är i snabb förändring. Sen bör nog sägas att analysen nog bör generera olika svar för olika mediehus. Jag tror inte att alla bör börja med dagliga nyhetsprogram likt Omni. Men det passar oss och vår målgrupp extremt bra. Och det är på tiden att Ekot får en fräsch utmanare, de har varit ensamma i 81 år. Vi ser också redan tydliga tecken på att ha träffat rätt. Redan under premiärveckan hade vi 60 000 lyssningar på Omni Pod bara under de första fem dagarna. För en målgrupp som Omnis – med hundratusenstals framåtlutade nyhetskonsumenter, ofta i storstad och inte sällan stressade på väg till utmanande jobb och dagislämningar om morgonen – så är en tio minuters nyhetssammanfattning som Omnis helt perfekt att lyssna på. Precis den början på dagen som många behöver. Dessutom har just den målgruppen tydligt efterfrågat ett modernt alternativ till Ekot, vilket vi nu ger dem. 


Vad ser ni för potential i Google Home och Alexa för era produkter?

– Enorma, det öppnar för helt andra möjligheter för personalisering och fördjupning inom ämnen etc. Men man behöver egentligen inte skena iväg i avancerade funktioner från dag ett. Det är därför vi först fokuserar på att göra Omni till en riktigt bra ljudupplevelse, lite oavsett hur du konsumerar oss som lyssnare. Men självklart blir Omni fullt ut anpassad för smarta högtalare etc. Jag ser enorma möjligheter där, men vi måste ha respekt för att det kommer ta tid innan konsumtionsvanorna förändrar sig. 

Hur bedömer ni annonsmöjligheterna här på längre sikt?

– Ur ett Omni-perspektiv har vi sett ett mycket stort intresse för ljudmediet och våra satsningar på Omni Pod. Vi har Volvo Business Lease som exklusiv kommersiell partner till Omni Pod och de presenterar varje avsnitt. Jag tycker egentligen att utvecklingen av hela affärsmodellen för ljudmedier är en precis lika spännande resa som utvecklingen av hur vi lyssnar på nyheter, den är inte minst intressant då väldigt mycket återstår att göra och utveckla på området. Det behövs nya aktörer som Omni på området. 

– Mediekanaler som är drivna av ett förändrat användarbeteende är alltid relevanta att följa och inte minst över tid. Ser vi på traditionell audio dvs. kommersiell radio så har den mediekanaler haft en positiv utveckling under senare tid vilket självfallet också stärker prognoserna för satsningar likt morgonpoddar framåt. Poddarna skapar också förutsättningar till nya typer av integrationer och jag är övertygad om att vi kommer att få se flertalet experiment framåt, tillägger Johan Åsen, Product Director på Schibsted Sverige. 

Den 23 november arrangerar Resumé en heldagskonferens om "ljudexplosionen", bland annat med fokus på den framväxande voice-tekniken. Läs mer om Sound Stockholm 2018 och säkra din biljett här.



Dela sidan: