Dela sidan:

Prisregn över IKEA och Acne – vinner nytt prestigefullt pris
Under måndagen samlades Brave Brands Award från Andy Awards & Advertising Week of New York för att prisa årets modigaste globala kampanj. Kampanjen utses av ANDY Awards jurymedlemmar och tävlingen hedrar årets starkaste internationella varumärkes- och byråsamarbeten.

Johan Bello, kreativ chef på Acne, och IKEA’s Simone Page var på plats när IKEA belönades för bästa modiga kampanj, för den framgångsrika och omskrivna kampanjen ”IKEA’s response to Balenciaga”. 

Under 2017/18 har kampanjen vunnit över 30 priser i tävlingar som Cannes, Webby, Epica, D&AD, Eurobest, Andy awards.

Tillsammans med kampanjer från kända varumärken som Tide, Nike, Diesel och Burger King har den utsetts som en av världens mest kreativa. 

TV4-Nyheterna fälls för inslag om skidliftsolycka
Ett skidliftsbolag möttes av hård kritik efter att en åttaåring fallit ur en sittlift. I nyhetsinslaget på TV4 visar en amatörfilm händelseförloppet som sedan återges i detalj av nyhetsreportern.

I filmen syns bland annat hur flickan hänger från liften. Personer under henne försöker placera en madrass så hon ska kunna falla mjukt. När hon sedan fallit ner från sittliften berättar reportern att hon först transporterats till hälsocentralen och sedan till sjukhuset.

Familjen till flickan valde själv att anmäla nyhetsinslaget och säger i sin anmälan att det skapade en stor oro, ångest och stress att behöva se sin dotter kämpa för sitt liv. TV4 anser dock att inslaget överensstämmer med bestämmelsen om respekt för den enskildes privatlitliv.

Men Granskningsnämnden är av en annan åsikt och fäller nu kanalen. I bedömningen skriver man:

"Anmälarna har uppgett att flickan kunde identifieras genom inslaget. Granskningsnämnden finner inga skäl att ifrågasätta detta. Nämnden anser att publiceringen av amatörfilmen med den minderåriga flickan i den utsatta situation som hon befann sig i innebar ett klart intrång i hennes personliga integritet. Något oavvisligt allmänt intresse som motiverade intrånget fanns inte och inslaget strider därför mot bestämmelsen om respekt för den enskildes privatliv".

Han tar över Instagram efter chefernas avhopp
Facebooks produktchef Adam Mosseri får ansvaret att leda Instagram, efter att grundarna Kevin Systrom och Mike Kriegers hoppat av skepet. Detta uppger Techcrunch. 

Resumé har tidigare skrivit om grundarnas avhopp, som enligt källor ska bero på en konflikt med Facebook och Mark Zuckerberg. Adam Mosseri har jobbat för Facebook sedan 2008 och varit involverad i arbetet med Facebooks nyhetsflöde. 

100 miljoner AI-högtalare beräknas levereras i år
Enligt en ny rapport som analysföretaget IDC tagit fram, kommer AI-högtalare öka med över 39 procent i år. Det innebär att runt 100 miljoner AI-högtalare kommer att levereras under året. Detta skriver Mediapost.

Även streaming-enheter som Apple TV och Google Chromecast förväntas öka starkt.

Netflix satsar på nytt koncept – tittarna skräddarsyr handlingen
Källor till Bloomberg, som har insyn i verksamheten hos Netflix, avslöjar att streamingjätten håller på att testa ett nytt koncept där tittarna själva får bestämma händelseförloppet i en tv-serie.

Breakit avslöjar att det nya konceptet kan komma att testas redan i år. Enligt uppgifter rör sig det första testet om ett avsnitt av science fiction-serien Black Mirror, vars femte säsong beräknas ha premiär i december i år. Tittarna ska då själva få bestämma vad som ska hända i ett avsnitt.



Dela sidan: