Dela sidan:

I förra veckan kom nyheten att Aller Media gör sig av med magasinet Café som i stället hamnar hos konkurrenten Egmont Publishing. Affären sker i en kontext där säljaren ska spara 110 miljoner kronor och gjort en omstyrning av affären. Samtidigt köpte Aller Media kommunikationsbyrån Narva tidigare i år, en verksamhet som varit en av de lönsamaste i sin del av branschen under de senaste åren. Enligt Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp handlar försäljning av Café vare sig om att nå sparmålet eller kompensera för framtida förvärv. Hon talar i stället om den nya inriktningen för förlagshuset som helt inriktar sig mot den kvinnliga målgruppen. 

– Innan sommaren satte vi en ny organisationsstruktur som ökar möjligheten till samarbeten och ger en ökad flexibilitet mellan våra varumärken och kanaler. Det innebär att vi bättre kan ta tillvara våra resurser och affärsutveckla digitalt.
Försäljningen av Café handlar istället om att renodla vår portfölj för ökade synergier.

Hur kommer det sig att Aller media gör sig av med sitt kanske starkaste varumärke inom tidskrifter?

– Vi accelererar vår strategi i medieverksamheten och renodlar vår portfölj med primärt fokus på målgruppen alla kvinnor i Sverige. Vi har tydliga synergier mellan våra varumärken för kvinnor och även om Café är ett fantastiskt starkt varumärke så passar den inte in i vår portfölj. Därmed har vi renodlat.

Har ni försökt sälja andra titlar?

– Jag kommenterar aldrig eventuella avyttringar eller förvärv.

I år har ni sålt Café och köpt Narva. Vad säger det om er strategi som medieföretag?

– Vår affär i Sverige består idag av två starka affärsområden: medieaffären samt marknads- och kommunikationsbyråer. I medieaffären renodlar vi vår portfölj genom försäljningen av Café och får därmed en tydligare målgrupp i kvinnor i Sverige. Förvärvet av Narva är en del av vår strategi att som koncern att växa vår affär gällande erbjudande av marknads- och kommunikationstjänster.

Väntar fler förvärv och försäljningar i linje med denna strategi?

– Vi har en aktiv M&A-agenda. Inga ytterligare kommentarer.

Vad ser ni för potential inom tidskrifter framåt?
– Det finns ett starkt intresse för livsstilsinnehåll, som konsumenter idag tar till sig i många olika kanaler. Vi vill fortsätta att skapa inspirerande, underhållande och engagerande kvalitetsinnehåll till alla kvinnor i Sverige. Därmed behöver vi bli ännu bättre på att stärka erbjudandet främst i digitala kanaler för att vara än mer relevant till alla kvinnor i Sverige i livets olika skeden.

Aller Media omsatte 1,388 miljarder kronor under senaste räkenskapsåret 2016/17 koncernen gjorde ett rörelseresultat på 72 miljoner, en minskning på 40 miljoner.



Dela sidan: