Dela sidan:

Tack Nils Andersson Wimby för att du tar dig tid till att förklara det här med "modern kommunikation" för en gammal stofil som jag: "Ett framgångsrikt varumärke idag kan inte bara fokusera på varumärkesbyggandet – det måste också tänka igenom distribution och konvertering i fysiska och digitala kanaler. Det måste fundera kring jämförelsesiter, sociala medier, konverteringsgrader, UX med mera."

Men Nils, vet du vad? Så har det alltid varit. Utan försäljning överlever inte företag. Detsamma torde gälla för konkurrensbevakning liksom koll på hur det allmänna snacket går. Min poäng är att idag, när digital teknik tycks vara universallösningen på allt, så blandas äpplen och päron ihop. Allt är liksom samma sak; kommunikation. Det är inte bara ett naivt, utan dessutom farligt, synsätt. De olika verktygen kräver olika kompetenser och en förståelse för hur de samspelar.

Därför är mitt svar på frågan, om det räcker med att vara vassast på ett område i dagens medielandskap, ett självklart ja; Kreativt varumärkesbyggande kräver andra kompetenser än de som krävs för att bäst optimera konverteringsflöden, etc. Och dessa kompetenser trivs bäst i miljöer där de är omgivna av andra med samma kompetens. I viss mån elitistiskt, men på sätt och vis förståeligt. Tro mig, jag har jobbat på byrå under en tid när 360-tänket stod högt i kurs, det var ganska multimediokert. Lite som tio-kamp; duktig på mycket men inte bäst på något.

Att det även efter digitaliseringens totala genomslag både finns, och bör finnas, plats för olika specialkompetenser ser jag som lika naturligt som att reklamköpare för inte allt för länge sedan köpte varumärkesreklam hos den ena, direktreklam hos en annan, och säljmaterial (broschyrer, kundtidningar, content) hos en tredje. Det handlar om olika kompetenser och olika affärsnyttor. Säljutlösande/konverterande kommunikation har en kortsiktig nytta vars effektivitet måste vara jämförbar med andra säljkanaler.

Varumärkesbyggande kommunikation rätt utförd bygger långsiktigt värde i form av ökade marknadsandelar och minskad priskänslighet. Där det förra är en kostnad är det senare en investering. Där det förra bygger på kostnadseffektivitet kan det senare faktiskt få kosta väldigt, väldigt mycket.

Slutligen Nils, det handlar inte om ansvarstagande, eller för den delen om romantiserande. Det handlar om ambition.

För övrigt är inte kundresa är ett otroligt fånigt uttryck?

LÄS MER, Nils Andersson Wimby: Det beror på vilket ansvar du vill ta för kunden
LÄS MER, Jan Lindforss: Tillhör framtiden de multimediokra?

Jan Lindforss



Dela sidan: