Dela sidan:

Under gårdagen släppte byrånätverket Edelman sin årliga "Earned brand study" som tar en närmre titt på vad konsumenter på åtta olika marknader över hela världen baserar sina köp på. Marknaderna som undersökts är Storbritannien, Kina, Frankrike, Indien, Japan, Brasilien och USA.

Enligt rapporten, som finns tillgänglig i sin helhet här, har det blivit markant viktigare för företag att signalera sina värderingar och driva sin affärsverksamhet efter dem för att slippa förpassas till kyrkogården.

Rapporten visar att 64 procent av alla konsumenter nu baserar sina köp beroende på varumärkets värderingar, en ökning med hela 13 procent i jämförelse med förra året. De konsumenterna är även redo att välja bort och bojkotta de varumärken som de anser har dåliga eller otydliga värderingar.

Och det är heller inte bara den yngre generationen och de mer ekonomiskt välmående som gör värderingsdrivna köp. Lika många mellan 35 och 54 gör dem som de mellan 18 och 34 år. Kanske mest uppseendeväckande är dock att andelen över 55 år som gör värderingsdrivna köp ökat med 18 procent i jämförelse med förra året.

Gällande skillnader mellan olika inkomstgrupper skiljer det bara sju procent mellan låg (62)- och höginkomsttagare (69) när det kommer till hur många som gör värderingsdrivna köp.

Hur man tar fram så kallad syftesdriven kommunikation, i princip en standard från de flesta stora varumärken de senaste åren och kanske bäst exemplifierat med Nikes hyllade kampanj med Colin Kaepernick, har länge varit en omdiskuterad fråga inom kommunikationsbranschen. En mix av 60 procents varumärkesbyggande och 40 procents säljaktiverande kampanjer har setts som den gyllene standarden för att på rätt sätt både locka dagens men även morgondagens kunder. Enligt Edelmans studie är det dock ingen skillnad i vad som driver köpintention mellan varumärkesbyggande och mer produktfokuserade kampanjer.

Tidigare i år publicerade David Orlic, innovationschef på Prime, en uppmärksammad text som pekade på de allt större svårigheterna med syftesdriven kommunikation i en tid då alla kampanjer skärskådas och en social medie-storm kan blåsa upp. I texten underströk han vikten av att en kampanj måste förankras internt och genom hela bolaget för att man i så stor utsträckning som möjligt ska undvika kritik.

"För de marknadschefer och kommunikatörer som står mitt i drevet, är det kanske lockande att försöka återgå till en annan, enklare tid. Med så mycket risk och konflikt kanske det är dags att sluta upp med att ta ställning och göra helt vanlig reklam igen. Det är en rimlig och mänsklig reaktion på kritik och hot – men det är också en fullständig illusion. Du kan ändra din kommunikationsstrategi, men du kan inte ändra medielandskapet som du verkar i." skrev David Orlic.



Dela sidan: