Dela sidan:

Varje år släpper företaget Interbrands sin rapport "Best global brands" som baserar sig på varumärkens finansiella situation, hur avgörande varumärket är för köpintentionen och dess styrka i förhållande till andra i segmentet.

Återigen är det Apple som toppar listan med en varumärkesvärdering på 200 miljarder dollar följt av Google och Amazon med en värdering på 155,5 respektive 100,7 miljarder dollar.

De varumärken som ökat mest i värde under året som gått är Amazon och Netflix (45 procent), Gucci (30 procent), Salesforce.com (23 procent) och Louis Vitton (23 procent). Facebook i sin tur tappar sex procent i värde och faller till en niondeplats.

– Ett decennium efter den globala finanskrisen ser vi att de varumärken som växer snabbast är de som på djupet förstår sina kunder och vågar ta beslut som berör på nya via, säger Charles Trevail, vd på Interbrands.

Läs hela rapporten här.

Unilever siktar på långvariga influencersamarbeten

Influencer marketing har de senaste åren dykt upp som en av de mer effektiva marknadsföringskanalerna och enligt flera rapporter kommer marknadscheferna bara öka sina investeringar de kommande åren. Ett problem är dock de mängder av fejkföljare och köpta följare som dyker upp på influencers konton. Nu uppmanar Unilever, världens näst största annonsör, branschen att sikta på långvariga samarbeten och andra KPI:er än räckvidd när det kommer till influencers. Annonsörsjätten tror att en sådan utveckling kan minska mängden svinn. De har även tagit fram en mjukvara för att säkerställa att inga följare är fejkade och att influencern i fråga har värderingar och en profil som linjerar med varumärket hen samarbetar med, det rapporterar The Drum.

Swish toppar Lynxeyes Purposeful brands digital

Varumärkeskonsulterna Lynxeye sammanställer i studien Purposeful Brands varje år de mest ansvarstagande, trovärdiga och visionära varumärkena i Sverige. Tidigare i år delades det huvudsakliga priset ut i samband med Progress With Purpose Summit, en heldag anordnad i samarbete med Resumé och Veckans Affärer. Då tog IKEA hem förstaplatsen. När det kommer till digitala varumärken, som presenterades under gårdagen, är det dock Swish som håller hårt i förstaplatsen. Betalningstjänsten har toppat rankingen sedan 2016. Bakom Swish följer BankID, Spotify och Google, det skriver SVT.

Värt att notera är att Facebook faller från plats tio till 29.

1500 svenskar mellan 18-65 har deltagit i studien.

Analytiker tror på ytterligare konsolidering för WPP

Sedan Sir Martin Sorrell tidigare i år fick lämna WPP har många undrat hur planen framåt ser ut för världens största byrånätverk. En ledtråd kom förra veckan i samband med att den nya vd:n Mark Read valde att slå ihop byråerna VML och Y&R. Enligt AdWeek, som talat med personer högt upp på WPP, väntar sig många ytterligare konsolidering av byråer. I fallet VML och Y&R rör sig sammanslagningen av en traditionell kreativ byrå med en mer datadriven digitalbyrå.

– Mark har sex-sju månader på sig att visa aktieägarna att han har en färdig strategi. Den strategin behöver behöver både vara modig och innehålla en plan för hur han ska strukturera om hela nätverket.

Finansanalytikerna på Forrester har i en rapport spekulerat i att AKQA, Grey, JWKT, Ogilvy och Wunderman kan stå på tur när det kommer till sammanslagningar.

Facebook designar om Nearby Friends

Att använda digitala plattformar för fysiska möten är något jättarna börjat titta alltmer på. Snapchat har Snap Map medan Facebooks tjänst heter Nearby Friends, där den senare fortfarande inte kommit till den svenska marknaden. Facebook verkar dock inte helt nöjda med sin funktion och designar nu om den för att se mer ut som Snapchats variant, vilket inte är första gången de följer i uppstickarens fotspår.

Se mer om hur de designat om funktionen på Techcrunch.



Dela sidan: