Dela sidan:

Annonsen som fälldes av Reklamombudsmannen, RO, är en meme-baserad rekryteringsannons som publicerades på Bahnhofs Facebooksida tidigare i våras. Memen som annonsen bygger på är den så kallade "distracted boyfriend meme" som de senaste två-tre åren varit en av världens mest spridda.

RO ansåg dock att rekryteringsannonsen var könsdiskriminerande.

"Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt. Fram­ställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons för att rekrytera säljare, drifttekniker och en webbdesigner (...) Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna - förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande (...) Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män och den strider även i detta avseende mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler" skrev RO:s opinionsnämnd i sitt yttrande.

Bahnhof var redan vid fällningen av en annan uppfattning än RO och menade att en meme inte ska tolkas bokstavligt, utan att situationen som den illustrerar är viktigare än figurerna i den.

"Andemeningen är att annonsören är en att­raktiv ar­betsplats som kan locka dig att lämna relationen med din nuvarande arbetsplats. Situationen är exakt densamma oavsett individernas färger, former och egenskaper – annonsören läser inte in könsroller eller könsegenskaper hos någon. Precis så resonerar annonsören också när denne anställer, och precis så tänker annonsörens anställda om varandra inom bolaget" skrev Bahnhof i sitt svar till RO.

Och nu meddelar Bahnhofs kommunikationschef Anya Alenberg att bolaget inte kommer att vara med på det möte de bjudits in till av RO eller vara med och finansiera organisationen. Bahnhof bjöds via mejl in till RO och Anya Alenberg har valt att publicera sitt svar på Bahnhofs hemsida.

"Hej, ditt syfte till möte är aningens otydligt men jag anar att ditt mål med mötet är att be oss att frivilligt finansiera er stiftelse på en årlig summa mellan 10 000 kr och 70 000 kr. Och att ni därefter erbjuder oss "årlig utbildning i marknadsetiska frågor samt copy advice om specifika kampanjer."

Jag kan å min sida vara väldigt tydlig mot dig - det kommer inte att hända.

Jag anser att er stiftelse har tappat all kredibilitet och saknar en modern och jämställd syn på både kön och marknadsföring utifrån dagens samhälle. Ni saknar verklighetsförankring hos de yngre generationerna och ni har förvandlats till en stiftelse för puritaner som agerar sedlighetspolis tillsammans med hetsande #-grupper.

Era anhängare förordar just drevande och anmälningar till RO för att bedriva sin moraliserande sedlighetslära och sprida den till fler. En lära som går ut på att kvinnor är ständiga objekt och ständiga offer utan möjlighet till förändring." skriver hon i mejlet.

Anya Alenberg menar vidare att den läran som refereras ovan inte är något som Bahnhof vill stå bakom. Hon skriver även att hon förstår RO:s syfte men att hon inte längre känner igen dem.

"Lika frivilligt som det är att finansiera er stiftelse, lika frivilligt är det att inte göra det. Vi väljer av egen fri vilja att inte göra det." avslutar hon mejlet.

*I en tidigare version av artikeln refererades den summa som Anya Alenberg refererar till som en straffavgift och böter, vilket är felaktigt.



Dela sidan: