Dela sidan:

I Jernspiran tävlar du om att nå en miljonpublik med viktiga budskap. För tredje året i rad kör Jernhusen sin eventtävling för att locka varumärken att skapa meningsfulla upplevelser på centralstationer. Vilka förväntningar har juryn på bidragen och vilka är deras bästa tips till dig som vill kamma hem tävlingen?

Lotta Onajin, vd på Edelman Deportivo med stor erfarenhet av syftesdriven kommunikation:

– Utgå ifrån att de flesta människor idag inte söker något nytt som ska fånga deras uppmärksamhet, och för att få dem att interagera så är det viktigt att bjuda in till något oväntat och underhållande. I en live-upplevelse ligger också en styrka som är svårslagen, utnyttja det!

Fredrik Svedjetun är chefredaktör på Resumé och brinner för idén att företag måste vara drivande i arbetet med att göra världen bättre:

– Se till att vara bra på alla plan. Jag vill se en idé som gör människors liv eller samhället bättre på riktigt, en kreativ utformning och en stark upplevelse. Sen är det såklart nödvändigt att bidraget också lirar med vad företaget erbjuder och står för.

Kjell Hasslert är Jernhusens styrelseordförande och har lång erfarenhet av hållbarhetsfrågor, bland annat som tidigare koncernchef på Telge, en pionjär inom området

– Jag hoppas att företag med hög hållbarhetsprofil passar på att visa upp hur de kan göra skillnad i vardagen. Att de går från ord till handling. Uppmaningen är att ta vara på möjligheterna att inspirera riktigt många människor, med tanke på det stora flödet av resenärer och besökare på Jernhusens centralstationer.

Anders Lindén är vd på Tango Brand Alliance och har hjälpt många företag med strategier och samarbeten inom CSR:

– Det vore roligt att se en vinnare som lyckats få människor att engagera sig i en ny ”movement”. Kanske hittar vi vinnarna inom ungdomskulturen i år, där brukar steget från idé till handling inte vara så långt.

Arvid Axland, grundare till kommunikationsbyrån Pool och författare till ”Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser”:

– Jag hoppas på bidrag som skapar meningsfulla och autentiska upplevelser. Jag vill se hur man faktiskt gör skillnad, både för individen och samhället i stort. 

Sara Hellsten, produktionsledare Jernhusen Media:

– Mitt fokus i tävlingen är att säkerställa att idéerna är genomförbara. De som tar hjälp av en event- eller reklambyrå och/eller tar höjd för produktionen brukar i regel få mer uppmärksamhet på våra ytor, det kan vara värt att tänka på.

Ann Hermansson, marknadsansvarig Jernhusen Media:

– Jag hoppas på tävlingsbidrag som innehåller äkta engagemang och som visualiserar hur man gör skillnad på riktigt. Som visar vad man brinner för!

Tävlingen pågår fram till 12 oktober och vinnarna presenteras i november. För att vara med i tävlingen ska man beskriva hur man vill visa upp sitt engagemang i form av ett event på en yta som är mellan 21 till 200 kvm. Tre vinnare utses och får varsin eventyta plus utvalda reklamytor under en vecka på en av centralstationerna i Stockholm, Göteborg eller Malmö under våren 2019. Vinnarna står för alla kostnader utöver själva event- och reklamytorna. Den totala prissumman uppgår till 900 000 kronor.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag här.



Dela sidan: