Dela sidan:

Max har länge velat profilera sig som det klimatvänliga alternativet för den som vill käka en hamburgare. Kedjan var tidigt ute med att erbjuda både veganska och vegetarianska alternativ, något som flera andra kedjor tagit efter.

Nu vill man hitta nya sätt att visa på det miljöarbete man gör. På en kampanjsajt kan intresserade i realtid följa bland annat hur Max enligt några mått påverkar koldioxidutsläppen, hur många vegetariska mål som säljs och hur många milliliter ketchup som går åt. Siffrorna uppdateras varje sekund.

Kampanjen är producerad av Acne och sajten bygger på ett verktyg framtaget av Neal Agarwal.

– Att se hur mycket som faktiskt händer varje sekund i stora företag är både fascinerande och skrämmande. Max snackar inte bara, utan gör faktiskt mycket bra och vi tycker de har all anledning att visa upp det. För i takt med att burgare säljs, så ökar också den positiva klimatpåverkan tack vare att Max är klimatpositiva, säger David Aronson, senior copywriter på Acne i ett pressmeddelande.

– På Max är vi öppna och transparenta i det vi gör gentemot våra kunder. Genom att blanda fakta med mer underhållande statistik hoppas vi göra det lättare och roligare att förstå begreppet klimatpositiv. Sen vill vi såklart även på lång sikt inspirera andra företag med vårt klimatarbete, säger Tobias Karlsson, CMO på Max burgers.

Arbetsgrupp:

Agency: Acne
Executive Creative Director: Johan Bello
Senior Copywriter: David Aronson
Art Director: Agnes Zetterman
Copywriter: Joel Lindblad
Planner: Johan Hesslefors
Account Manager: Emelie Thorén
Account Director: Andreas Hallgren
Interactive Art Director: David Hammarström
Developer: Neal Agarwal

Client: MAX
CRO & CSO: Kaj Török
Chief Marketing Officer: Tobias Karlsson
Head of Media & Digital Marketing: Kristoffer Stenqvist
Marketing Project Manager: Frida Sjödin



Dela sidan: