Dela sidan:

I förra veckan rapporterade Resumé om SVT:s val av Åkestam Holst som ny kreativ byrå. Under de tre senaste åren har SVT betalat omkring 1,2 miljoner i byråarvode. I enlighet med upphandlingen kommer Åkestam Holst att få möjlighet att få mer betalt, ett tak på 1,6 miljoner kronor per år. Från 2015 och framåt har SVT investerat i genomsnitt 7 miljoner kronor på medieköp. Det är här marknadschefen gör anspråk på ett större utrymme.

Den externa kommunikationen handlar både om utbuds- och varumärkesbyggande kommunikation. SVT:s inhouseavdelning står för medparten av de taktiska aktiviteterna medan Åkestam Holst främst kommer att arbeta strategiskt med kommunikation kring SVT:s uppdrag – den varumärkesbyggande kommunikationen. Enligt Christer Mellstrand genomför SVT mellan 60-80 planerade marknadsaktiviteter per år. 

Mediemixen utgörs främst av utomhusreklam kombinerat med digitalt.

En typ av aktiviteter som Christer Mellstrand tror att SVT kommer att satsa mer på framöver är att föra ut sin programutbud i digitala utomhustavlor. Exempelvis annonserar SVT Nyheter i Clear Channels ytor i anslutning till kollektivtrafiken, med god effekt. 



Varför gör SVT reklam?

– Därför att det är centralt i SVT:s uppdrag att nå hela Sverige och det gör vi inte i dag. Vi har starka plattformar internt. Men de räcker inte för att nå ut till de tittare som SVT inte har i dag. Det gäller främst folk mitt i livet och yngre. Vi har många följare av våra konton i sociala medier, men det är ett så starkt brus på Facebook att det vore ineffektivt och oetiskt att satsa på sponsrat innehåll där.



Varför behöver ni en reklambyrå?

– Därför att de har en spetskompetens när det kommer till konceptuell reklam som är svår att hitta internt. Den sticker ut, även i en internationell kontext och det är en kreativ höjd och spets som lyfter oss och i förlängningen hjälper SVT att fullfölja sitt demokratiska uppdrag. 



På vilket sätt kan reklam hjälpa SVT att uppfylla sitt demokratiska uppdrag menar du?
– Genom att paketera och få ut ett budskap. Genom att vårt utbud når ut till fler personer. SVT:s uppdrag är i grunden journalistiskt, men vi behöver jobba med duktiga människor som på Åkestam Holst för att på ett begripligt sätt förklara vår verksamhet. 



Hur mycket kommer ni att öka medieinvesteringarna nästa år?

– Det vet jag inte. Vi befinner oss i en en budgetprocess som ska bli klar i november. Sett till hur mycket innehåll SVT producerar är 7 miljoner kronor extremt lite pengar. Jag tror utgiftsposten är 0,03 promille av den totala programbudgeten. Min ambition är att öka reklambudgeten. Vi behöver synas mer och kontinuerligt för att nå dem vi inte gör i dag.

FAKTA

SVT:s medieköp 2015-2018
2015: 9 Mkr
2016: 4,9 Mkr
2017: 5,2 Mkr
2018: planerat för 7 Mkr

De senaste tre åren har SVT:s reklambyråarvode legat på mellan 1,1 och 1,2 miljoner kronor. Enligt den avslutade upphandligen med Åkestam Holst ligger taket på 1,6 miljoner kronor i byråarvode. 



Dela sidan: