Dela sidan:

Den 37-årige Kennedy Bakircioglu är en av Hammarby fotbolls största profiler genom tiderna. Mittfältaren och lagkaptenen har under säsongen fått bristande speltid men fick förra helgen komma in i Hammarbys match mot IFK Göteborg komma in på planen med 15 minuter kvar.

När matchuret stod på 78 minuter fick Hammarby en frispark som Kennedy Bakircioglu skruvade in från 29 meter. Det är dock inte själva målet som fått mest uppståndelse, utan själva målfirandet. I yran som uppstod efter målet kastades ett plastglas med öl in mot den firande Kennedy, ett ölglas han sedermera fångar och dricker slut.

Målfirandet har uppmärksammats över hela världen, och nu har Hammarby fotboll i samarbete med produktionsbolaget FLX tagit fram en mockumentär som avslöjar den alternativa sanningen bakom målfirandet. Idén kommer från regissören Bill Schumacher och tog bara fyra dagar att färdigställa.

– Dessa kreatörer har genom åren levererat en rad kampanjfilmer åt oss av yppersta kvalitet och med osviklig Hammarbykänsla. Här serverade Kennedy dem ett tillfälle från ingenstans med sin fantastiska uppvisning, och av det fick de in en fullträff som gick från idé till färdig film med imponerande hastighet. Ett otroligt roligt sätt att spinna vidare på Kennedys magi, som gav än mer snurr åt den Kennedyhysteri som nu råder i Bajenland, säger Love Gustafsson, kommunikationsansvarig på Hammarby Fotboll.

Bill Schumacher har tagit fram filmen tillsammans med Olle Ljungman från produktionsbolaget The Line. De i sin tur ingår i Situation Bajen, en samling personer från reklambranschen som de senaste åren tagit fram en rad kampanjer åt Hammarby.

– Det här är bland det allra roligaste jag någonsin gjort. Hela produktionen är ett tydligt bevis på att en bra idé och lite jäkla engagemang egentligen är allt som behövs. Jag hann bara skriva ett grundmanus som jag hade som stöd i bakhuvudet, resten tog jag på volley. Det fanns liksom ingen tid att fundera utan bara möjligheter att agera. Drygt ett dygn efter att jag filmat intervjuerna med spelarna släppte vi filmen, säger Bill Schumacher, regissör på produktionsbolaget FLX.

Filmen har i skrivande stund setts av 77 000 personer, bara på Youtube. 



Dela sidan: