Dela sidan:

Då släpps Google Home i Sverige
Ljudmarknaden är något som spås fullkomligt explodera de närmsta åren i takt med att vi blir alltmer vana att styra alltifrån hur vårt hem fungerar till när vi ska beställa mat. I somras meddelade Google att Google Assistent skulle komma till Sverige och nu är det klart att det kommer en svensk version av den smarta högtalaren Google Home. Högtalaren styrs med rösten och kommer att finnas tillgänglig på marknaden från och med slutet av oktober.

– Svenskar är ofta nyfikna på ny teknologi och innovation, så det är med stor spänning vi ser fram emot att följa mottagandet av Google Home här i Sverige. Vår förhoppning är att produkterna ska komma att bli en hjälpande hand för människor i vardagen, och underlätta för dem att få tid över att spendera på de relationer och aktiviteter som är värdefulla för just dem, säger Googles Sverigeschef Anna Wikland i ett pressmeddelande.

Missa heller inte Resumés heldag Sound Stockholm den 23 november, där flera ledande svenska aktörer berättar om hur de rustar inför den kommande ljudrevolutionen.

I somras meddelade Google att en svensk version av Google Assistent var klar för svenska marknaden.

Google stänger ned Google Plus
I en bortglömd del av internet har Googles "Facebook-utmanare" Google Plus länge levt vidare. Nu väljer dock internetjätten att stänga ned tjänsten för gott, det rapporterar Wall Street Journal. Enligt den amerikanska finanstidningen väljer Google att stänga ned Google+ efter att ha upptäckt en stor bugg som riskerade användarnas personliga data. Problemet ska ha uppdagats redan i våras, parallellt med att Facebook gick igenom Cambridge Analytica-skandalen, men enligt WSJ valde Google att berätta om problemen först nu på grund av rädsla för repressalier. Både amerikanska och europeiska politiker använt allt skarpare ordalag mot bolag som Facebook, Google och Amazon.

WPP tappar globala Ford-kontot till Omnicom
Det har varit ett tufft år för världens största byrånätverk WPP. Aktien har dykt, Sir Martin Sorrell har sparkats och få tror att nätverket går en ljus tid till mötes. Nu tappar de även det kreativa globala uppdraget för Ford till Omnicom-ägda BBDO, rapporterar bland annat AdWeek. Det amerikanska bilföretaget säger sig vilja satsa mer på att binda ihop teknik- och kommunikationslösningar och kommer i samband med skiftet anställa 100 personer för att förstärka sin inhouse-byrå. 

Turkiet: Saudiarabien måste bevisa att journalisten lämnade Istanbul
I helgen försvann den saudiska journalisten Jamal Khashoggi från Saudiarabiens konsulat i Istanbul. Khashoggi, som främst skriver för Washington Post, är en välkänd regimkritiker och omvärlden misstänker att han mördats under sitt besök på konsulatet. Under gårdagen meddelade Turkiets president Recep Tayyip Erdogan att det är upp till Saudiarabien att bevisa att Jamal Khashoggi lämnade konsulatet. Det rapporterar NBC.
– Vi måste få ett resultat från den här utredningen så snart som möjligt. Konsulatets tjänstemän kan inte rädda sig själva genom att bara säga "han har gått", berättade Erdogan på en presskonferens.

Khalid bin-Salman, Saudiarabiens USA-ambassadör och bror till kronprins Mohammed bin-Salman, avfärdar anklagelserna som "nonsens".

De får det kreativa ansvaret för F&B:s New York-kontor
I september meddelade Forsman & Bodenfors att den svenska byrån skulle fusioneras med amerikanska KBS. KBS, en mer innovations- och designinriktad byrå, kommer tillsammans med F&B att ha åtta kontor runtom i världen. Nu står det klart att Jordan Choutteau och Cerra Buckholz kommer att få det kreativa ansvaret för New York-kontoret. De båda har erfarenhet från några av världens mest respekterade byråer såväl som från kundsidan. Det skriver AdAge.



Dela sidan: