Dela sidan:

JKL har sedan 1985 varit en av Sveriges mest framstående pr- och pa-byråer. De senaste åren har byrån gått igenom en rad olika förändringar när man först köptes upp av Leo Burnett och sedermera Publicis. I april 2017 slogs de ihop med den Publicisägda byrån CNC med 12 kontor i åtta olika länder.

Nu kommer nästa steg mot en internationalisering när byrån slås ihop med New York-byrån Kekst. Kekst riktar in sig på rådgivning inom finansiell kommunikation i samband med uppköp, börsnoteringar och aktieägaraktivism.

De båda byråerna har inom ramen för Publicis tidigare haft ett nära samarbete.

JKL som varumärke kommer finnas kvar på den svenska marknaden, men byrån får en ny logotyp som ska signalera en internationell byrå med rötter i Sverige. Internationellt kommer de dock vara kända som Kekst CNC.

– Ett globalt perspektiv blir allt viktigare i dagens företagsklimat där affärsmodeller kan vältas omkull av digitaliseringen och förändrade förväntningar från aktieägarna. Våra klienter har ett allt större behov av en stabil partner som kan bidra med affärskritiska råd på de globala marknader där de verkar. Styrelser och ledning kan lita på att Kekst CNC kommer fortsätta hjälpa dem att öka självförtroendet hos aktieägarna och bidra med hållbara värden, säger Jeremy Fielding, co-CEO på Kekst CNC.

I och med fusioneringen kommer JKL ha verksamhet i Stockholm, Bryssel, London, Berlin, Frankfurt, München, Tokyo Seoul, Abu Dhabi och Hong Kong.

Förra året omsatte JKL cirka 113 miljoner kronor med en nettomarginal på 9,13 procent.



Dela sidan: