Dela sidan:

De mediekategorier som ökade under september var radio (23,9 procent), TV, sociala medier och utomhus/trafikreklam. Radio är också det medieslag som procentuellt har ökat mest hittills under 2018, med en positiv tillväxt om 21,5 procent, vilket motsvarar en ökning om närmare 80 miljoner kronor .Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med totalt 6,7 procent, vilket motsvarar en ökning på omkring 690 miljoner kronor

– Medieinvesteringarna fortsätter att gå på högvarv och ökade även under september. Dock var valets påverkan på medieinvesteringarna i september marginell, om än inte obefintlig. De politiska partierna har visserligen annonserat, men sannolikt har mer traditionella annonsörer valt att hålla tillbaka något. Vi har tidigare sett tendenser på att annonsörer och mediebyråer flyttar köp från digitala kanaler till breda analoga kanaler. I september förstärktes detta ytterligare och jakten på räckvidd är fortsatt tydlig, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Den mediekategori som backade mest under september 2018 var bio, -30,3 procent. Likaså kategorierna populärpress, fackpress, DR/Annonsblad, sök, dagspress storstad, dagspress landsort, dagspress kväll, online display samt online video som också backade under september. Hittills i år, är populärpress den kategori som procentuellt sätt har minskat mest med en negativ tillväxt om -18,1 procent.

– De samlade digitala medieinvesteringarna minskade med 5,5 procent under september - främst online display men även online video och sök backade, vilket var oväntat. Den enda digitala kategorin som ökade i september var sociala medier och i en månad innehållande ett riksdagsval är den breda nedgången för digitalt mycket förvånande. Dagspress storstad och dagspress kväll är de enda mediekategorierna som verkar ha gynnats av valet, trots att de båda backade, men - betydligt mindre än under tidigare månader, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.



Dela sidan: