Dela sidan:

IKEA och McDonald's snabba svar på Banksys konstkupp
I förra veckan drev gatukonstnären Banksy med konstvärlden då en version av hans verk "Flicka med ballong" blev skuret i strimlor av en inbyggd dokumentförstörare kort efter att den gått för drygt en miljon pund på auktion i London.
I veckan har två av McDonald's byråer gjort kommenterande och kreativa annonser på händelsen. Först ut var maltesiska TBWA\ANG. En annons som postades av kreatören Richard Agius på Instagram under måndagen.

DDB Vienna i Österrike ville inte vara sämre då de senare på måndag lade upp sin egen version på Facebook, en tolkning som enligt AdWeek ligger lite närmare McDonald's formspråk och minimalistiska förpackningsdesign.

Nästa annonsör att ta draghälp av Banksy var Ikea i Norge och byrån SFMB med en tydlig blinkning till möbeljättens DIY-DNA.

Visa det här inlägget på Instagram

Klipp i vei for en bankers verdistigning! #IKEA #IKEAhacks #DIY

Ett inlägg delat av IKEA Norge (@ikeanorge)


Även den svenska formgivaren Jonas Frank har kommenterat händelsen på sitt eget sätt. Art directorn publicerade följande alster på sin Facebook i förra veckan:



Google överklagar miljardbot

Google dömdes att betala den rekordhöga boten på drygt 4,3 miljarder euro, motsvarande omkring 39 miljarder svenska kronor, enligt ett beslut av EU-kommissionen i juli månad. Domen bygger på att Google missbrukar sin marknadsställning genom att gynna Google-användande i det populära mobiloperatörssystemet Android i strid mot EU:s konkurrensregler. Google har nu lämnat in en överklagan mot beslutet till EU-domstolen. Det rapporterar Financial Times (betallänk).



AI ska hjälpa Instagram att upptäcka mobbing

Att bekämpa trakasserier och mobbning är ett växande problem sociala medie-plattformar. Flera av nätverken har tagit hjälp av artificiell intelligens för att upptäcka problemen. Senast i raden är Instagram som ska använda maskininlärning för att identifiera icke önskvärda inlägg. När det tekniska systemet hittar misstänkt nätmobbning kommer uppgifterna att vidarebefordras till Instagrams moderateror för översyn. Det skriver Techcrunch.



Analytiker: "Snaps pengar håller på att ta slut
"
Snap, bolaget bakom appen Snapchat, kommer vara tvugna att ta in nya pengar i mitten av 2019. Det visar en rapport från analysfirman Moffett Nathanson, något som Bloomberg har rapporterat om. Analytikerna anser, tvärtom vad Snaps medgrundare Evan Spiegel hävdar, att bolaget kommer att få svårt att visa svarta siffror nästa år. Kombinerat med att Snapchats användartillväxt har stannat av bedömer författarna till rapporten att ägarbolaget börjar få slut på pengar.

WPP förlänger betald föräldraledighet – för att locka talanger

WPP har infört nya riktlinjer kring föräldraledighet för sina byråer i Australien, som ett led i att reklamkoncernen gör om sin policy för att attrahera talang. Enligt de nya riktlinjerna kommer de anställda få upp till 16 veckor föräldraledighet med full lön, beroende på hur länge de har varit anställda. Efter bara ett år på byråerna erbjuds medarbetarna 12 veckors full betalning. Förändringarna kommer att implementeras den 1 januari 2019 och bygger på en jämförelse med andra branscher i Australien, det rapporterar The Drum. 




Dela sidan: