Dela sidan:

Det senaste halvåret har vi sett en rad svenska aktörer uppmana allmänheten att minska sin skärmtid. Clas Ohlson, Tre,  IKEA, Norrlands Guld och Santa Maria är bara ett urval av de varumärken som fokuserat på hur skärmberoendet skadar vårt sociala liv utanför skärmarna.

Även Länsförsäkringar har hakat på trenden och lanserade förra veckan "Skärmhjälpen".

– Skärmhjälpen.se är nästa steg i vårt arbete med att få barn och ungdomar att må bra och inte hamna i utanförskap. Digitala skärmar är en av orsakerna till att många hamnar i psykisk ohälsa. Därför vill vi bidra med ett verktyg som med relativt enkla medel kan förändra ett beteende. Vi arbetar mot kommuner och skolor för att sprida material som lärarna kan använda i klassrummen, för att fler ska få förutsättningar för en bra framtid, berättade Lisa Höglund, kommunikationschef Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, i samband med att Skärmhjälpen lanserades.

Som en del av kampanjen kring skärmberoende släpper man nu även lampan Skärmfri. Lampan kopplas via wifi upp mot andra uppkopplade saker i hemmet, när en samlad skärmtid av två timmar uppnåtts byter lampan färg, från vit till röd.

I nuläget sker ingen massproduktion av lampan men fem stycken auktioneras för tillfället ut på Tradera med ett utgångspris på 5000 kronor. Alla pengar som samlas in från auktionerna går till en föreläsningsserie om skärmberoende för lärare och elever i socioekonomiskt utsatta områden.

Kampanjen har bland annat blivit utsedd till "Pick of the day" av AdAge.

Nyligen har Resumé Insikt tittat närmre på varför flera varumärken uppmanar till minskad skärmtid just nu.



Dela sidan: