Dela sidan:

 

Om några veckor, den 31 oktober lanserar Teleste sitt koncept Connected Zone på Fotografiska i Stockholm. Konceptet inrymmer en rad kommersiella möjligheter och nya innovativa annonsformat för den svenska marknaden. Lösningarna handlar i första hand om att skapa en tryggare publik miljö, öka säkerheten och precision i informationsspridning, trafikdata, larm, händelser och hänvisningar. Med inbyggd kameraövervakning och anslutning till särskilda zoner som omges av busskurer samt personliga larm som identifierar och positionerar larmanvändaren i en övervakningscentral. Intelligensen finns integrerad i de nya smarta så kallade Internet of Things-utrustade digitala skärmarna.

Teleste har tillhandahållit displayprodukter till bland annat operatörer inom kollektivtrafiken sedan 1990-talet, där bland annat SL:s plattformsskyltar i Stockholms tunnelbanesystem utgör en stor leverans. Det nya konceptet, som är en del av bolagets satsning inom området Smart City, innefattar bland annat smartare och större displaytyper med TFT- och RGB-teknologi som erbjuder en helt ny visuell upplevelse än det vi är vana att se idag på perronger och plattformar för digitala skyltar som förmedlar realtidsinformation för resenärer. Skyltarna installeras nu i Stockholm under hösten

De nya, större exponeringsytorna ger möjligheter till multipla budskapsflöden – trafikinformation kan exempelvis kombineras med reklambudskap. Idag är det möjligt att samla olika former av data via intelligens och kommunikation. Nu kommer utomhusbolagen att kunna kalibrera reklambudskapen efter insamlad data och exempelvis ta fram mer relevanta reklambudskap.

Stockholm har genomgått en kraftig befolkningstillväxt det senaste decenniet och urbaniseringen ser inte ut att avta. Mot bakgrund av den demografiska utvecklingen har SL satsat på affärsutveckling, där reklamintäkterna varit centrala. Detta kombinerat med uppsvinget för utomhusmediet under motsvarande tid innebär att SL nu drar in cirka 350 miljoner kronor om året på reklam.

– Operatörer inom kollektivtrafiken står inför ett stort teknikskifte där Telestes teknik kommer att kunna innebära större kommersiella intäktsströmmar. Kombinationen av samhällets krav på ökad säkerhet har höjts med en mer påtaglig känsla av otrygghet gör att behovet av våra lösningar ökar. För oss som leverantör av övervaknings och informationslösningar handlar det om att vara nära våra kunder och förstå deras kunder som slutligt skall kunna ta del av viktig information och känna ökad trygghet. Informationsdisplayerna, oavsett storlek, installationsmiljö, utomhus, inomhus, ombord på fordonslag såsom tåg, bussar är utvecklade så att de enkelt kan kombineras mellan content som relevant och uppdaterad trafikinformation och smarta exponeringsytor för kommersiella budskap. säger Stig Waldemarsson, director VSI Scandinavia på Teleste.

När Trygghetskommissionen, under ledning av förre statsministern Fredrik Reinfeldt på uppdrag av bland annat kommuner, landsting och kollektivtrafiken har analyserat trygghetsfaktorer som är viktiga för medborgarna så har nio faktorer utmärkt sig särskilt för att bidra till ökad trygghet. Den viktigaste faktorn för ökad trygghet var relevant och uppdaterad information. Vid sidan av kameraövervakningen och personlarmen i anslutning till de zoner som omger busskurerna samt på sikt andra offentliga platser är möjligheten att kommunicera och informera via busskuren och zonerna centralt i lösningen.

Produktens tekniska lösning tillsammans med ökade krav på säkerhet gör att Teleste ser en stark efterfrågan inför lanseringen. De största potentiella kundgrupperna utgörs av kommuner, landsting, persontrafikoeratörer samt fastighetsbolag. I Oslo har SL:s motsvarighet Ruter redan påbörjat installation av de nya skyltyperna som Teleste producerar för plattformarna. I debatten där säkerhet och integritet ligger i varsin vågskål har tyngden på senare tid legat på det förstnämnda. Den 1 augusti trädde den nya kameraövervakningslagen i kraft som bl.a tar hänsyn till de nya GDPR direktiven. Den nya lagen lättar upp tillståndsprocessen en del och man kan förvänta sig att fler kameror kommer att sättas upp. Stig Waldemarsson bedömer att kamerans funktioner kommer att kunna utökas och som ett exempel kan ansiktsigenkänning på sikt komma att kunna ge möjligheter till än mer precis analys och kommunikation.

– Tekniken finns där och likaså applikationerna, men det är alltjämt flera integritetsaspekter att ta hänsyn till här och därtill ska systemen GDPR-säkras.

Vilka utomhusbolag har varit med och hjälpt er med den tekniska lösningen?
– Vi tar fram lösningar som passar våra kunder och deras syften, vi har ett eget CMS (content management system) som kunderna kan använda sig av om de vill hantera Content själva, annars brukar deras reklampartners ofta ha egna CMS som de installerar på vår hårdvara.



Dela sidan: