Dela sidan:

Alla storstadstidningar, undantaget Dagens Industri och Skånska Dagbladet, backar när Orvesto presentar räckviddssiffrorna för Konsument maj-augusti. Det skriver Dagens media.

Det allra största tappet står Dagens ETC för, som backar med 11 procent till en räckvidd på 55 000. Överraskningen finns hos sporttitlarna som alla går mot strömmen och ökar. Kvällsposten Sport hade störst förändring med 13,9 procent upp och har nu en räckvidd på 82 000. Tidningen kommenterar ökningen här.

Även tidskrifterna hade det tufft under sommarmånaderna. Styleby, som ägs av Bonnier Magazines & Brands minskar räckvidden med 35 procent och står därmed för det största tappet.

ANA informerar annonsörer om FBI-utredning
The Association of National Advertisers (ANA) har nu gått ut och informerat om de utredningar som FBI gör kring medieköp och transparens i USA. Enligt The Drum säger ANA att detta är en enorm händelse för medieindustrin och att man vill förklara för medlemmarna att köpen nu är i rampljuset. FBI-utredningen öppnade i september.

News55 gör nyemission
Sajten News55 ansöker om att genomföra en emission på 2,5 miljoner, enligt ett pressmeddelande. Bolaget beskriver det som att orderingången under hösten 2017 var rekordstor, men att försäljningen sedan kraftigt vek från prognoserna. Det ledde till nedskärningar och outsourcningar. Emissionen ska hjälpa dem med omställningsarbetet.

Apples nya tv-strategi
Apples innehåll kan i framtiden bli gratis för de som äger en Apple-enhet. Enligt uppgifter till CNBC ska Apple lansera en ny tv-app tidigt under 2019 där de planerar att mixa originalinnehåll med streamingtjänster som HBO och Starz. Apple ska dock i det långa loppet vilja lansera en betald tv-tjänst.

American Express droppar Mindshare
American Express har precis avslutat sin upphandling för mediebyrå, vilket innebär att de gör sig av med Mindshare som har varit deras byrå de senaste 20 åren. Istället skriver de kontrakt med IPG:s Universal McCann (UM). Kontot är värt 400 miljoner dollar årligen, skriver Adweek.

Amazon Pay konverterar läsare
Publicister ökar nu sina prenumerationsintäkter genom Amazon Pay, en av Amazons mobila betalprodukter. The Seattle Times till exempel har sett en ökning med 30 procent. Amazon skapar både oro för publicisterna med satsningarna på sitt egna content, men även potential, genom deras enorma kunddatabas, skriver Digiday.

Lokaltidningarnas oro över digitalmomsen
Sänkningen av digitalmomsen lär sannolikt dröja till den 1 januari 2020, uppger Magdalena Anderssons (S) pressekreterare Gösta Brunnander för Dagens Nyheter. Detta försätter framför allt svenska lokaltidningar i en svår sits. 

– Jag tycker det är för bedrövligt. Nu när man fick möjlighet hade jag förväntat mig att man skulle agera mycket, mycket snabbare. Det finns i de flesta politiska partier en stor kunskap om behovet i branschen och om hur viktig den här frågan är, säger Mittmedias vd Per Bowallius till DN. 



Dela sidan: