Dela sidan:

Vid sidan av den stigande kritiken mot Facebooks hantering av kontroversiellt och hatiskt innehåll har det gjorts flera försök, i Sverige och världen för att utmana Facebooks policy när det kommer till den nakna kroppen. I Resumés kontext minns vi exempelvis hur Forsman & Bodenfors copywriter lämnade plattformen med en toplessbild efter missnöje med nätverkets hantering av Facebooksidan Flyktinganläggningskollen Göteborg hösten 2015.

Det här är historien om hur belgiska Flanderns turistråd fått Facebook att ändra sina reklamregler och fått dem att tillåta nakenhet, om än konstnärlig, i annonser på plattformen. Att det var barockkonstnären Rubens och hans verk "Adam och Eva" från 1628 som fick ett så pass högteknologiskt företag som är centralt i vår samtid att rucka på regelverket gör händelsen extra intressant. 


För att locka turister till Flandern, som är beläget i norra Belgien, har konstnärerna haft en nyckelroll i marknadsföringen. Men Facebooks nakenregler har gjort det svårt för turistrådet att kommunicera regionens mästerverk eftersom barockkonsten visar nakna bröst och rumpor. Rubens tavlor har varit bannlysta på sociala medier och Facebook har med hjälp av AI och botar upptäckt konstverken, men inte kunnat skilja nakenheten inom konsten från pornografiska bilder.

I juli 2018 kontaktade turistrådet VisitFlanders Facebook genom en humoristisk video där man berättade om de sociala mediernas nakencensur inom reklam.

Detta kombinerades med ett öppet brev till Facebook som författades av turistrådet i samarbete med en rad belgiska kulturinstitutioner.

Inviten gick hem och resulterade i ett möte mellan VisitFlanders vd, Peter De Wilde, och Facebooks head of public policy, Nordics and Benelux, Martin Ruby den 26 september i Antwerpen, på museet Rubens House.

I veckan meddelade Facebook att de justerat sin algoritm med konsekvensen att censur för reklam som innehåller "konstnärlig nakenhet" inte längre finns. Strategin med en humoristisk invit resulterade alltså i att den typen av konstnärlig nakenhet i annonser inte längre fångas upp av Facebooks AI.

 I ett uttalande säger VisitFlanders vd Peter de Wilde:

– Resultatet av vårt möte är ett genombrott för den globala konstscenen. Facebook svarade snabbt på vår humoristiska protest, som hade som mål att hitta en lösning - och det har vi nu fått. Det här är en viktig milstolpe för kulturella institutioner och konstälskare över hela världen. Och med den nya reklampolitiken kan vi nu ge de flamländska mästarna den uppmärksamhet som de förtjänar, även på sociala medier.



Dela sidan: