Dela sidan:

Den 29 augusti kunde Resumé avslöja att Edelman Deportivo lägger ned kontoret i Stockholm til följd av dålig ekonomi. Byrån kommer dock att finnas kvar genom etableringen i London. Nu har teamet i Sverige rullat ut sin sista kampanj och den bär den karaktärestik som varit förknippat med byrån även före Deportivo blev uppköpta av Edelman-koncernen. 

"Baby talk for dads" syftar till att uppmärksamma rollen som barnanpassat språk spelar för att stimulera hjärnans utveckling hos barn i tidig ålder och visa föräldrar, inte minst pappor  hur de på ett enkelt sätt kan bidra till den här utvecklingen.

babytalkfordads.org kan vuxna ta del av kursen och lära sig mer om barns tidiga utveckling. I en film för att lansera initiativet får pappor också lära sig att bemästra konsten att prata baby talk. För den digitala designen och produktionen av kursen står Another State medan New New har varit produktionsbolag.



Enligt initiativet visar forskning att ett långsamt och melodiskt tal, överdrivna ljud och ögonkontakt, det man i facktermer kallar för "barnanpassat språk", gör stimulerar barns inlärning av nya ord och främjar deras kognitiva förmåga.

Studier visar också att pappor och mammor interagerar olika mycket och på olika sätt och med Baby Talk For Dads, vill Unicef och H&M Foundation få fler pappor att lära sig världens viktigaste språk för deras barns utveckling.



– En stimulerande miljö och social interaktion är avgörande för hjärnans utveckling under de första åren i livet. Vi har skapat ett verktyg som ger föräldrar och vårdnadshavare möjlighet att interagera mer med sina barn i tidig ålder. Mer specifikt har vi valt att vända oss till pappor eftersom de i snitt tenderar att, mer sällan, interagera med hjälp av just baby talk, säger Dr. Pia Britto, Chef för Early Childhood Development på Unicef i ett pressmeddelande.

Baby Talk For Dads består av interaktivt och lekfullt kursmaterial som omfattar tre  kapitel där föräldrar kan genomföra röstövningar tillsammans med sitt barn. Alla övningar har tagits fram i nära samarbete med forskaren Dr. Marina Kalashnikova från The Basque Center on Cognition, Brain and Language i spanska San Sebastian.

Övningarna handlar om att uttala ord med ett tonfall och i ett specifikt röstläge som tilltalar barnet och stimulerar barnets kognitiva förmåga.

– När vi pratar med våra bebisar och använder ljusa, melodiska ljud, får det en tydlig effekt på deras kognitiva utveckling. I vår forskning har vi sett markanta skillnader i utvecklingen hos barn som fått uppleva interaktion genom baby talk med sina vårdnadsgivare och familjemedlemmar, i jämförelse med de som inte har det, säger Dr. Marina Kalashnikova i en kommentar.

Arbetsgrupp:

Film

Filmproduktion: NewNew
Executive Producer: Tilde Franzén
Director: Farzad Farzaneh
DOP: André Lindholm
Editor: Farzad Farzaneh
Grade: Sabina Törnberg, Media Monks
Online: Dennis Nenov, Media Monks
Sound Mix: Edward Björner, Media Monks
Music: Fredrik Söderström

Sajt
Produktionsbolag: Another State
Client Lead: Fredrik Wetterholm
Technical Director: Henrik Gånheim
Designer: Tobias Bergdahl
Developer: Mathias Pedersen
Digital Audio Expert: Heart of Noise / Svante Stadler
Producer: Thea Bakken Granberg



FAKTA
Initiativet Baby Talk For Dads är del av ett globalt utbildningsprogram som drivs av H&M Foundation och UNICEF där uppdraget är att öka kunskapen om vikten av barns tidiga utveckling. Programmet påbörjades 2014 och har hittills nått fler än 135 000 barn.


Edelman Deportivo
Edelman Deportivo var för några år sedan en av Sveriges mest framstående kreativa pr-byråer. 2014 utsågs Deportivo till världens bästa byrå med färre än 150 medarbetare av den amerikanska branschtidningen AdAge. Framgångarna ledde till att man sommaren 2014 köptes upp av Edelman-koncernen med över 6000 medarbetare världen över. Framgångarna fortsatte i ytterligare ett par år och så sent som i slutet av 2016 utsågs man till världens bästa och modigaste byrå av Contagious. Vid sidan av utmärkelserna har man även vunnit en rad prestigefulla reklamtävlingar.



Dela sidan: