Dela sidan:

Precis som vid prishöjningen inför 2017  är anledningen att man vill balansera utbud och efterfrågan.

– I samband med att kunderna gjort sina årsplaner har marknaden tidigare fått göra antaganden om vilka förändringar vi kommer göra, och sedan fått korrigera sina planer när vi presenterat våra. Nu kan de planera nästa år med rätt förutsättningar från början, vilket gör det bättre för både kunder och mediebyråer, säger Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, till Dagens Media.

Några exakta siffror vill tv4 inte gå ut med, men de uppger att nationell tv höjs i snitt med 13,4 procent. TV4:s mest köpa produkt Specifics (reklam till specifik målgrupp som bestäms av mediebyrån eller annonsören) höjs i snitt med 12,8 procent - cirka 15 procent i prime och runt 5 procent i offprime. RBS (run by station, där tv-kanalen själv bestämmer placeringen av reklaminslaget) höjs i snitt omkring 15 procent. Digitalt, sponsring och regionalt lämnas dock oförändrat, även om vissa sponsprodukter kan komma att justeras i pris, rapporterar Dagens Media.   

 



Dela sidan: