Dela sidan:

Sound Stockholm den 23 november berättar företag som Volvo, ICA, AMF Fastigheter och Google om hur de utnyttjar de nya möjligheterna inom ljudområdet. Under konferensen, som arrangeras på Rival i Stockholm, delas också Sound Award ut till byråer och företag i tre olika kategorier.

Resumé har pratat med några av jurymedlemmarna om hur de ser på utvecklingen inom ljudområdet.

Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek:

Vad är det mest spännande som händer just nu på ljudfronten?
– Att man kan koppla ihop AI och ljudlösningar inom lite större affärsnyttiga områden än bara som reklam/säljkanal (vård/hälsa kommer att ta fart inom det området).

Hur bra tycker du att marknadsförare är på att använda ljud i sitt arbete?
– Vi har sen 2016 upphandlat Ljud i butik baserat på vår data hos kunderna, vi har jobbat med ljudlösningar som reklam/tjänster (Lustgeneratorn) samt påbörjar en podcast lösning baserat på kundinsiktdata (lanseras 2019).

Vilken person eller företag inom ljudområdet inspirerar dig?
– Epidemic Sound och David Stenmark – extremt innovativa, jobbar med producenter som titta på data och kundinsikter som leder till rätt ljud.

Staffan Rosell, vd på Bauer Media:

Vad är det mest spännande som händer just nu på ljudfronten?
– Det måste vara etableringen av de smarta högtalarna på den svenska marknaden och följa hur konsumtionsbeteendet förändras.

Hur bra tycker du att marknadsförare är på att använda ljud i sitt arbete?
– Investering i ljudmedier växer rekordsnabbt, men det är förvånansvärt få annonsörer som har en ljudstrategi och ljudlogotyp. Det kommer att vara viktigt att ha framöver eftersom ljudmedier kommer att konsumeras i en ännu större utsträckning (inte minst tack vare smarta högtalare) och då kan du inte längre kan visa din logga.

Vilken person eller företag inom ljudområdet inspirerar dig?
– Vi satsar stort på digitalt ljud och poddar och hämtar mycket inspiration från den amerikanska podd-marknaden. Finns många nätverk här, exempelvis Gimlet Media som har paketerat och kommersialiserat sina poddar framgångsrikt. Precis som vi så satsar de på kvalité istället för kvantitet.

Clara Grelsson, vd på Mindshare:

Vad är det mest spännande som händer just nu på ljudfronten?
– För egen del så inser jag att jag börjar använda diktering i appar och liknande där jag ser att det fungerar bra, jag upplever att det sparar tid och effektiviserar även om det är lurigt närdom jag kommunicerar med reagerar på att jag stavar min sons namn fel – då saknas det ändå lite finlir. Hitmakare skapat låtar som du känner igen på under två sekunder. Att koppla sitt varumärke till ljud känns som en no-brainer.

Hur bra tycker du att marknadsförare är på att använda ljud i sitt arbete?
– Inte speciellt bra ännu, vissa har hakat på och lyckats, andra är lite ambivalenta i vad dom ska välja för låt/jingel och byter sedan och då faller allt.

Vilken person eller företag inom ljudområdet inspirerar dig?
– Rusta signade tidigt upp med Dilba för låten "Easy". Den tillsammans med SAAB och "Release me" har satt sig som dom första som jag själv kommer ihåg tydligt har gjort bra marknadsföring i samband med ljud.

Håkan Lidbo, ljudkonstnär:

Vad är det mest spännande som händer just nu på ljudfronten?
– Musik i film och serier har blivit riktigt bra, musik som ibland gränsar till ljudkonst. Det känns som ljudläggare har börjat bli modigare.

Hur bra tycker du att marknadsförare är på att använda ljud i sitt arbete?
– Det är fortfarande alltför sällan man hör bra ljudbaserade marknadsföringsprojekt. Finns mycket kvar att göra för den som törs.

Vilken person eller företag inom ljudområdet inspirerar dig?
– Yuri Suzuki som gör genomarbetade roliga ljudprojekt med stor integritet, ibland som reklam och ibland som konst.

Faraz Ali, student på Berghs:

Hur bra tycker du att marknadsförare är på att använda ljud i sitt arbete?
– Det beror såklart på vad det är för reklam. Men det känns som att många inte gör det tillräckligt? Jag tycker man ska utnyttja alla utrymmen för att förmedla rätt känsla med kampanjen.

Vilken person eller företag inom ljudområdet inspirerar dig?
– Jag tycker Ikea och Åkestam Holst gjort det riktigt bra ihop. Även fast de inte använt sig av samma ljud i varje klipp (Där Livet Händer) så tycker jag man känner igen reklamerna på en gång när man hör musiken till de. Vilket är en stor inspiration för mig.

Åsa Sohl, partner på Scream:

Vad är det mest spännande som händer just nu på ljudfronten?
– Det måste bli de smarta högtalarnas intåg på den svenska marknaden. Det ska bli intressant att se hur snabbt vi anammar beteendet med att beställa produkter, koppla upp våra hem och använda röststyrning på samma sätt som i de marknader där detta har funnits tillgängligt under en längre tid. En annan del som är intressant att följa är ljudböcker och de prenumerationstjänster som finns där, hur kommer användandet att utvecklas och konkurrensen tätnar mellan aktörerna som har väldigt lika tjänster och utbud.

Hur bra tycker du att marknadsförare är på att använda ljud i sitt arbete?
– Det läggs mycket tanke och kreativitet bakom ljud kopplat till rörlig bild och podcasts har vi som bransch verkligen klivit in på ett bra sätt tycker jag. Däremot läggs inte lika mycket kraft och tanke bakom hur varumärken låter. Vi skulle också kunna bli mycket bättre på kanaler där det enbart är ljud och vara mer kreativa där.

Vilken person eller företag inom ljudområdet inspirerar dig?
– Ser fram emot att bli inspirerad på Sound Stockholm. Så länge kan jag tipsa om appen Moodies där man kan analysera sin egen "tone-of-voice" genom att spela in den i 20 sekunder och sedan få svaret om du låter, glad, entusiastisk, dominant, arg, nedstämd och så vidare.

Övriga i juryn är Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé, Gustav Egerstedt, CD på Saatchi & Saatchi och Elisabet Fischer, copywriter på Volt.

Läs mer om Sound Stockholm och anmäl ditt bidrag här.



Dela sidan: