Dela sidan:

Det här med lösenord till diverse digitala tjänster är ett av samtidens största gissel. Att tvingas justera sin standardvariant med gemener, versaler, siffror och "specialtecken" gör "Glömt lösenordet?" till en ständig utväg.

Så istället för att krångla till det väljer vi enkla lösenord, åtminstone på våra mobiltelefoner. Fenomenet uppmärksammades senast förra veckan då artisten och renässansmänniskan Kanye West, iklädd en "Make America Great Again"-keps", gästade Donald Trump i Vita Huset. På pressbilder från mötet syntes Kanye knappa in lösenordet "000000", till internets stora förtjusning.

Ett varumärke som nu tar tillfället i akt att påminna om vikten av ett säkert mobillösenord är Telenor. På sajten makepasscodesgreatagain.com kan Kanye West, eller andra med alltför enkla lösenord, få hjälp av en generator att ta fram ett nytt lösenord. Bakom kampanjen står Acne som det senaste året tagit fram en rad blixtkampanjer för bland annat IKEA.

– Vi lever i mobilen, och när till och med superstjärnor som Kanye West inte vet hur mobilsäkerhet ska gå till så är det minsta vi kan göra att hjälpa till med att byta till säkrare lösenord, säger Isaac Bonnier, senior art director på Acne.

Executive Creative Director: Erik Bergqvist
Senior Art Director: Isaac Bonnier
Art Director: Natalie Kocsis
Copywriter: Rasmus Tsardakas Renhuldt
Account Director: Natalie N'Doye
Account Manager: Pia Hansson Näslund
Planner: Caroline Tell
Senior Strategist: Matthew Hearle
Executive Producer: Niclas Bergström
Developer: Svante Hellberg
PR Manager: Chelsea McGovern
Kund: Telenor Sverige
Marketing Director: Linda Wetterborg
Head of Brand: Tobias Clewemar
Market Communication Manager: Kendra Ibsen
Content Manager: Mathias Murman
PR Manager: Mikko Viitala



Dela sidan: