Dela sidan:

Inför Resumés heldag Sveriges Bästa Marknadschefer som går av stapeln på Berns i Stockholm under torsdagen har vi skickat ut en enkät till samtliga marknadschefer som har en chans att vinna i sin kategori.

Enkäten hade en svarsfrekvens på 31 procent. 

Bland annat fick marknadscheferna svara på huruvida de har ökat eller minskat sina medieinvesteringar under 2018 och hur de planerar att göra nästa år.

En övervägande del, +57 procent, av respondenterna uppger att de har ökat sina medieinvesteringar i år. Nästan en tredjedel av marknadscheferna (-28 procent) uppger att de minskat sina marknadsföringsbudgetar, medan 15 procent säger sig ligga kvar på samma nivå. IRM:s prognos för helåret 2018 ligger i samma riktning, en ökning på +5,6 procent. 



När man tittar över marknadschefernas prognoser för 2019 ska man ha med sig att de flesta inte har fått sin budget godkänd när vi befinner oss i oktober månad. Hälften av de svarande har för avsikt att öka investeringarna nästa år, -29 procent tror sig komma minska investeringarna medan 21 procent tror att budgeten kommer att stanna på samma nivå. 



Marc Pritchards brandfackla de senaste åren kring den bristande transparensen och effekten av digitala kanaler har präglat den allmänt debatten i branschen, så även i Sverige. Procter & Gambles bantning av den digitala reklamkakan har också gett ringar på vattnet när det kommer till marknadschefernas investeringsvilja, om än marginellt. 

Under 2018 har debatten inte fått så drastiska konsekvenser och 71 procent av de svarande marknadscheferna i Resumés enkät uppger att de har ökat sina digitala medieinvesteringar i år. 19 procent säger sig ha minskat de digitala aktiviteterna medan 10 har legat stilla. 



Ser man till prognosen inför nästa år går det alltjämt att skönja en nedåtgående trend då 25 procent tror att de kommer att minska den digitala reklampengen medan 14 procent ligger stilla. Emellertid är merparten av respondenterna fortsatt optimistiska till kostnadseffektiva digitala insatser + 61 procent tror att de kommer att öka den digitala budgeten nästa år (en nedgång med 10 procentenheter mot 2018)



Medieinvesteringar 2018
57 procent +
28 procent -
15 oförändrat

Prognos 2019
50 procent +
29 procent -
21 oförändrat

Digitala medieinvesteringar 2018
71+
19-
10 oförändrat

Prognos 2019
61 +
25-
14 oförändrat



Dela sidan: