Dela sidan:

Kreatören Viktor Angwald har arbetat som copywriter på flera byråer i New York som Y+R, Saatchi & Saatchi och Anomaly (med bland annat Google och KitKat) sedan han flyttade till New York för åtta år sedan. 2016 beslutade han sig för att avsluta sin anställning och i stället börja frilansa för att få en större kreativ frihet. När han fick sitt Green Card var det så dags att pröva sina vingar från hemmet i Williamsburg (Brooklyn) där frilanskulturen har blomstrat de senaste åren.



Mest har det blivit uppdrag för byråer som 360i, Wieden + Kennedy, Deutch och MC Saatchi. Uppdraget för betalappen Steven, som är anpassat för transaktioner* inom en grupp som delar kostnader som till exempel under en resa eller under en middag, kommer eftersom Viktor Angwald har erfarenhet av kommunikation inom kategorin (för bland annat Verizon). För två veckor sedan lanserades appen med en reklamfilm som dramatiserar vilka problem Steven hjälper till att lösa – i en medeltidskontext. För Resumé berättar Viktor Angwald om hur han skapade en reklamfilm, helt utan hjälp av reklambyråer, genom att handplocka ett team bestående av personer som han lärt känna under åren i USA. En film som uppmärksammats av flera amerikanska branschsajter.

– Allt började när jag tog fram copyn till appen i november förra året, men det utvecklades till ett varumärkestänk om som de behövde lösa för att lansera appen på den globala marknaden. Det är ett nytt sätt att jobba på för mig, vilket medförde nya kul utmaningar och fick mig att omvärdera min roll som kreatör i ett reklamklimat som förändras nästa dagligen. Men det skapade intressanta utmaningar som har lärt mig väldigt mycket om både kommunikation och entreprenörskap.

Viktor Angwald teamade ihop sig med art directorn Mark Potoka som regisserade filmen och Tegan Mahford blev filmens producent – två personer Viktor har arbetat med på Saatchi & Saatchi. Director of photography blev Jackson Eagan, som precis tagit examen och här gör sitt första stora projekt och tog hjälp av castningbyrån House Casting för att hitta rätt karaktärer för filmen. Centralt i processen med att sätta ihop ett team var nära relationer, nätverk och magkänsla.

– Genom att vi arbetade utan hierarkier fick jag ta mig an olika roller; copywriter, manusförfattare, projektledare, regissör. Man fick sätta på sig olika hattar och släppa prestigen. Det var extremt utvecklande att jobba med så få lager mellan dig och kunden. Det är en setup som kanske inte passar alla kunder, men för en startup så behöver man korta arbetsvägararna.

Sänkta kostnader också?
– Det hjälper så klart, men jag ser det mer som ett spännande sätt att jobba även om en aktör med begränsade resurser som Steven självklart har ett behov att sänka kostnaderna. Men det handlar mer om att skapa en process där allt inte behöver förankras hela tiden. Det blir mer lekfullt när man dessutom handplockar personer man vill jobba med.

Vilka är de största utmaningarna?
– Du måste vara flexibel både som kund och kreatör. Som marknadschef får du vara än mer beredd på att leveransen kanske inte blir exakt den ursprungliga briefen. Som kreatör handlar det om att man är mer än sin titel och inte vara rädd för att hjälpa till där det behövs.

– Som kund hade Steven väldigt mycket tillit till oss. Det var nyckeln i processen. De har varit bra på att ta beslut och sedan ändra saker som inte funkar längs vägen.

Viktor Angwald berättar att arbetsprocessen under Stevens lansering är en del av en växande trend i USA där även större annonsörer väljer att kapa lagren för enskilda projekt vid sidan av sina ordinarie byråsamarbeten. En annonsör som gjort detta under flera år är Squarespace där tre frilansare satte ihop varumärkets senaste kampanj.

Steven finns redan på tio nationella marknader (inklusive USA och Sverige). Steven med payment kommer att rullas ut på utvalda europeiska marknader som ett nästa steg efter Sverige. Lanseringen skedde främst i sociala medier.

*Noterbart är Swish står för den tekniska lösningen av transaktionen i appen Steven.



Dela sidan: