Dela sidan:

För andra året i rad har det blivit dags att utse Årets Designköpare. Bakom utmärkelsen står Sveriges Kommunikationsbyråer och dess Varumärkes- och Designkommitté. Syftet med priset är att rikta strålkastarna till beställaren och lyfta fram samarbeten där "beställaren har varit en nyckelfigur och där den grafiska designen har varit en viktig affärsstrategisk framgång". 

Nedan listas de tre nominerade som kan kamma hem utmärkelsen den 24 oktober:

Designköpare: Jeanette Ramnitz, Projektledare Kommunikation på Bris, och Mattias Olsson, Strategisk Projektledare på Riksidrottsförbundet

Motivering: I vardagen borde vi alla ha en handbok med spelregler för hur vi bör bete oss mot varandra. Dessa designköpare är modiga människor från två helt skilda organisationer som har lyckats ta varandra i hand och arbeta fram tydliga spelregler för barn. Den starkt visuella formen, med lån från sportens bildvärld skapar engagemang för känsliga ämnen såsom våld delaktighet barns värde och andra rättigheter. Vi vill hylla Jeanette Ramnitz, Projektledare Kommunikation på Bris, och Mattias Olsson, Strategisk Projektledare på Riksidrottsförbundet, för att de mästerligt, via det visuella, lyckas prata om känsliga och svåra frågor - tillsammans.

Bidrag:



Designköpare: Johanna Sahlman, Head of Halebop (GMT) på Halebop/Telia

Motivering: På en stenhård och prispressad marknad lyckas denna designköpare fortsatt ta ställning för att vara den schyssta och prisvärda aktören i sin bransch. Varumärket, som har hängivna fans i en yngre målgrupp, stod 2017 med utmaningen att både växa upp med sin målgrupp och samtidigt bli tydligare genom alla kanaler. Det är för smarta visuella komponenter, lekfull energi tillsammans med klokskap, som  i hyllar denna designköpare - Johanna Sahlman, Head of Halebop (GMT) på Halebop/Telia.

Bidrag: 



Designköpare
: Johan Nordgren, Varumärkesansvarig på Trafikförvaltningen,
Stockholms läns landsting

Motivering: Varje dag kliver ca 800 000 människor ombord på tunnelbanor, bussar, pendeltåg och båtar för att färdas inom Stockholms län. Denne designköpare tog med sin arbetsgivares vision om att skapa en attraktiv hållbar och växande Stockholmsregion rakt ut i den då snåriga skyltdjungeln i länets kollektivtrafik. Med en järnvilja att värna om alla resenärers upplevelse skapades ett tydligt tillgängligt och konsekvent informationssystem för att hitta mellan olika linjer och trafikslag. Det krävs ödmjukhet, vilja, samarbete och tålamod för att uppnå en vision som denna. Vi vill hylla Johan Nordgren, Varumärkesansvarig på Trafikförvaltningen i Stockholms län, för denna enastående prestation att använda design för att leda alla dessa resenärer rätt i en numer attraktivare Stockholmsregion.


Bidrag: 



Dela sidan: