Dela sidan:

SVT:s public service-uppdrag handlar om att skapa ett utbud som engagerar, underhåller och berikar – kort sagt; SVT ska stå till allmänhetens tjänst.

Vår vision är att bidra till ett Sverige där alla blir mer nyfikna och insatta. Ett i grunden demokratiskt uppdrag. SVT:s uppdragsgivare är inte aktieägare. Våra uppdragsgivare är det svenska folket.

Forskning har visat att kunskapsnivån är högre i länder med stark public service, och att tilliten människor emellan är större. Men för att uppfylla det demokratiska uppdraget behöver människor i Sverige känna till vad vi har att erbjuda. Så klart är det extra viktigt i relation till den publik som vi inte naturligt har kontakt med i våra egna kanaler, men som vi tror till exempel skulle ha användning för SVT Nyheters app eller uppskatta Världens sämsta indier. Det handlar givetvis inte om "miljonrullning av offentliga medel i försök att locka publik från kommersiella medier" som Staffan Rosell uttrycker det. Det handlar om ungefär 0,03 promille av den totala programbudgeten.

Vi jagar inte alltid rating, men med vår typ av innehåll – även det smalare – kan vi inte alltid förlita oss på våra egna plattformar. Vi måste säkerställa kontakterna för att uppfylla vårt uppdrag. Det är en självklarhet för vilket mediehus som helst, även för public service.

Att jag vill öka våra investeringar, givet vårt uppdrag, där svenskarna behöver en oberoende leverantör av nyheter, underhållning och drama (och allt annat vi producerar) – ligger helt i linje med vårt uppdrag; att nå människor där de finns, i sin vardag.

Till syvende och sist kommer SVT alltid att sträva efter att lägga så mycket som möjligt av investeringarna i programinnehållet. Men vi kan med vissa begränsade och smarta insatser säkerställa att vårt oberoende innehåll når ut. Och då måste vi använda oss av andra plattformar, inom såväl SoMe som mer traditionella ytor som utomhus, display och radio.

LÄS MER: Public service bör inte lägga skattemiljoner på reklam

LÄS MER: Så mycket lägger SVT på reklam – vill öka medieköpen

Christer Mellstrand, Marknadschef SVT



Dela sidan: