Dela sidan:

För cirka ett år sedan lanserade SvD och Aftonbladet den gemensamma satsningen Ekonomistudion, med Samantha Coard och Håkan Montelius som programledare. Tanken var att ekonomiprogrammet skulle bli en utmanare till Expressens och Dagens Industris motsvarighet, DI TV. 

– Medievanorna ändras snabbt och intresset för rörligt material är kraftigt uppåtgående både vad gäller tittare och annonsörer. Vi har ett självförtroende i vår ekonomijournalistik digitalt och i print – det är ett självförtroende som vi tar med oss in i den här satsningen, sa Daniel Kederstedt, chef på SvD Näringsliv, i en kommentar då

Men det goda självförtroendet räckte inte hela vägen och efter drygt ett år väljer man nu att lägga ner satsningen. Anledningen är att det har varit svårt att få in tillräckligt med annonsintäkter. 

– Redaktionellt är vi väldigt nöjda med Ekonomistudion och ser utan tvekan programmet som en stor framgång. På annonssidan har vi däremot inte fått till de samarbeten vi hade hoppats på och väljer därför ett annat fokus för vår ekonomi-video, säger Daniel Kederstedt till Resumé. 

Vad händer med dem som jobbar med programmet?

– Ingen fastanställd personal sägs upp, däremot avslutar vi de frilanskontrakt vi haft kopplade till detta.



Dela sidan: