Dela sidan:

Breakits krönikör Emanuel Karlsten skrev tidigare idag en krönika efter ett tips om influencern Johanna Emma Olssons omtalade användande av photoshoppade bilder – senast uppmärksammat att hon klippt in sig själv i Paris

– Vi har en uppfattning att använda bilder från andra influencerkollegor är ganska utbrett i influencerbranschen. Det verkar finnas en viss systematik i detta, även om vi inte har några exakta siffror på det, säger Emanuel Karlsten till Resumé. 

Ett annat exempel på att förvränga verkligheten i influencerbranschen är till exempel en brittisk resebloggare som klippte in sig själv i New York.     

– Det första jag tänkte när jag såg det är att här är det någon som tänkt till, och driver med influencerbranschen. Det visa sig dock att hon inte brydde sig och tänkte att det ändå inte var någon som skulle reagera. 

Johanna Emma Olsson själv, som för övrigt har mer än en halv miljon följare på Instagram, menar att det inte är en sån stor grej. 

– Jag tycker att det här är lite löjligt, folk blir som galna av detta. Speciellt i Sverige har det här blivit helt galet. Olika magasin vill tala med mig och folk vill flyga in mig så att jag kan tala i tv om mitt "fejk-resande, kommenterar Johanna Emma Olsson på Instastory på Instagram. 

Att Johanna Emma Olsson bryr sig så pass lite visar att autencitetsfaktorn som influencer marketing erbjuder kanske inte är efterfrågat som många tror. Att det kanske inte riktigt är autencitet på det sättet som man tror som värderas visar också inte minst i Breakits reportage där de skapade en fejkstjärna på Instagram.  

– Att använda photoshop är inget nytt – där man till exempel gör sina ben större eller mindre – därifrån är kanske inte steget så långt att även photoshoppa på andra sätt. Det blir inget konstigt – vi har även kunnat se att det är vanligt förekommande att köpa kommentarer och likes, säger Emanuel Karlsten. 

I annan marknadsföring värderas autencitet i denna form inte lika högt eller inte alls – 70 procent av Ikeakatalogen finns inte utan är skapad i en datamiljö. Frågan är vad som händer om influencermarketing går åt samma håll – vissa annonsörer bryr medan andra kanske inte bryr sig. 

– Jag är inte säker på att det finns några konsekvenser alls. Det är inte säkert om annonsörerna bryr sig. Det kanske ibland räcker med mycket uppmärksamhet för en relativt liten del av marknadsföringsbudgeten.



Dela sidan: