Dela sidan:

För fem år sedan satte Volvo Trucks genom Live test-serien, och kanske främst med Epic Split, en ny standard för hur B2B-företag kommunicerar. Epic Split frontades av actionikonen Jean-Claude Van Damme och är en av hela 10-talets mest uppmärksammade reklamkampanjer.

Nu tar Volvo Construction Equipment en sida från systerbolagets bok genom att anlita Dolph Lundgren för "minifilmen" Pump it up. Både Epic Split och Pump it up är signerade Forsman & Bodenfors.

I filmen agerar Dolph Lundgren träningsledare åt en rad Volvo CE-maskiner. Vi får bland annat se grävmaskiner göra pullups och välta däck i en form av industriell militärträningsrutin. Pump it up är tänkt att visa på Volvo CE-maskinernas förmåga och prestanda.

Filmen, med ständiga blinkningar åt 80-talets actionfilmer, är tonsatt med Technotronics hitlåt "Pump up the jam" från 1989.

– Det här är en bra uppvisning av våra grävmaskiners flexibilitet och styrka, från den minsta till den mäktigaste. Resultatet är en sevärd minifilm med Hollywoodkänsla. Vissa av stunttricken må vara lite ovanliga, men vi ville vara djärva och ge dem en utmaning som verkligen tänjde på gränserna. Våra grävmaskiner arbetar hårt varje dag på byggplatser världen över, vilket kräver just sådan kraft och uthållighet, såväl som skickliga operatörer bakom ratten, säger Bill Law, senior vice president of corporate communications på Volvo CE.

Valet av Dolph Lundgren kommer dock inte bara efter svenskens skådespelarmeriter. Lundgren är nämligen civilingenjör i kemiteknik och fick som ung ett stipendie för att plugga på den ansedda skolan MIT.

– Det här uppdraget var nog den mest ovanliga roll jag någonsin tagit mig an. Det var fascinerande att se Volvos grävmaskiner och de skickliga operatörerna göra alla de olika fysiska övningarna – och det helt utan några filmtrick. Jag trodde ärligt talat inte ens att detta var möjligt. Eftersom jag är född i Sverige har jag en lång relation till detta klassiska svenska varumärke. Som liten grabb brukade jag sitta i baksätet i farsans Volvo. För mig står Volvo för framstående skandinaviska värden som stilren design, utmärkt kvalitet och genuint miljötänkande. Den här möjligheten för oss att arbeta tillsammans har varit toppen, säger Dolph Lundgren.

Arbetsgrupp:

Client:Volvo Construction Equipment
Advertisers Supervisor:Per Åkerlund
Title:Volvo Excavators: "Pump it up" featuring Dolph Lundgren
Creative Agency:Forsman & Bodenfors
Account Supervisor:Cilla Pegelow
Account Manager:Helena Lignell
Art Director:Lars Elfman
Copywriter:Martin Ringqvist
Designer:Christopher Ek
Creative assistant:Milly Björkman
Planner:Daniel Sjöstrand
PR Strategist:Bjarne Darwall
Platform and data strategist:Peter Gaudiano
Agency Producer, Film:Åsa Hammar
Music Supervisor:Johan Nordqvist
Production company:The Producers
Postproduction/VFX:Swiss
Director:Tompa & Rondo
Producer:Mats Wolgers
Lineproducer:Ronald Meier
D.O.P:Eric Gautier
Editor:Gustav Öström/Talent Group
Sounddesign:Fredrik Sundberg/Plop
Makeup artist:Madeleine Gaterud
Stylist:Denise Östholm
Music:Pump up the jam by Technotronic



Dela sidan: