Dela sidan:

Nästan 300 000 svenskar har systemsjukdomen psoriasis. Genom ett koncept utformat av reklambyrån Prime är huvuddelen i kampanjen en cape (ett ärmlöst plagg) som modeföretaget BITE Studios fått i uppdrag att ta fram. Medverkat i kampanjen har även webbyrån Accomplice som skapat en webbsida, samt produktionsbyrån Newnew.  

– Det finns många missuppfattningar om psoriasis, till exempel att sjukdomen smittar eller beror på dålig hygien. Vi vill hjälpa till att bryta de stigman som många patienter drabbas av, men även utbilda om sjukdomen så att både patienter och anhöriga vet vilka behandlingar som finns tillgängliga, säger Cecilia Young, Nordic medical director på Celgene, i ett pressmeddelande. 

Tidigare exempel på kläd-fokuserade kampanjer är en kampanj från försäkringsbolaget IF, där de uppmärksammade reflexer genom varumärket "Back". Capen i kampanjen "Psoriasis Studios" har utvecklats utifrån tankar och samtal som kom fram med personer från organisationen Ung med Psoriasis. Den speciellt anpassade med capen är att den går att bära på olika vis så att den psoriasis-drabbade själv kan välja hur mycket hud man är bekväm med att visa upp från tillfälle till tillfälle. Den är även tillverkat i ett mjukt material som gör att utslag ej fastnar eller kliar som det kan göra med mer åtsittande kläder. 

– För oss var det viktigt att designa ett plagg med hög estetisk nivå som ger en känsla av stolthet till den som bär plagget. Vi har utgått från berättelserna, men plagget ska kunna bäras och tyckas om av alla, kommenterar William Lundgren, VD och grundare av BITE Studios. 



Dela sidan: