Dela sidan:

I samband med tioårsjubileumet av den moderna filmklassikern "Låt den rätte komma in" har reklambyrån Wenderfalck skapat en kommunikationskampanj där Samsung driver ett inkluderande syfte. 

Idén tar utgångspunkt i ljudets centrala funktion inom filmkonsten, som inte minst är förknippad med skräckfilm. Dock missar 70 miljoner döva runtom i världen chansen att uppleva hur ljudet förstärker filmupplevelsen. Tillsammans med ljuddesignern Per Sundström, som fick en Guldbagge för originalljudet i "Låt den rätte komma in" har Samsung tagit fram ett skräddarsytt ljudspår till filmen med ett ljud som känns i kroppen som inkluderar de som inte är hör.

Ljuddesignen fokuserar basljud i filmen som är så lågfrekventa och starka* att de skapar kännbara vibrationer. Lågfrekventa ljudvågor skapar ett långsamt lufttryck som kroppen är mottaglig för, till skillnad från högfrekventa ljud som enbast öronen kan uppfatta.*

– En referensgrupp av döva har utvärderat och hjälpt oss att tänka om i ljudläggningen.
Existerande basljud har höjts och omarbetats och nya har lagts till vid vissa tillfällen. Dels för att förstärka chockeffekter som i filmen enbart redovisas med högfrekventa ljud, dels för att tillföra en obehagskänsla som för hörande redan finns i musiken, säger Per
Sundström, ljuddesigner i ett pressmeddelanden.

I ljuddesignen har en del basljud sänkts med en oktav i frekvens eller höjts i volym något för att anpassa nivåerna till vad som kan uppfattas. Eftersom det kan krävas en något högre volym vid uppspelning för att basen ska kännas har allt övrigt ljud över 80Hz, såsom röster och musik, justerats så att döva, hörselskadade och hörande ska kunna se, känna, höra och uppleva filmen hemma tillsammans.

– Ljud är en central del i upplevelsen av film, denna dimension går normalt förlorad för den som inte hör. Med befintlig teknik och en anpassad ljuddesign kan vi möjliggöra en stark filmupplevelse för fler, säger Magnus Nilsson, teknisk produktchef på Samsung i Norden i en kommentar.

Det anpassade ljudspåret är ett exempel på de tekniska möjligheter som finns för att skapa en mer inkluderande kultur.  Förutom 10-årsjubiléet av "Låt den rätte komma in" kommer filmen lagom till Halloween. Den anpassade ljuddesignen kommer att finnas tillgänglig för alla att se på SF Anytime. Med hjälp av Samsungs Soundbar och Subwoofer kan ljudspåret upplevas hemma i vardagsrummet.

Arbetsgrupp

Beställare: Samsung Electronics Nordic
PR-Manager: Elin Axelsson

PR-Byrå: Wenderfalck
Projektledare: Linn Petrén
Art Director: Adam Radi
Copywriter: Julia Högberg
PR-kreatör: Frida Lind
Mediespecialist: Sara Wikberg
PR-konsult: Nathalie Folkeryd

Ljudproduktion: Chimney
Ljuddesign & Mix: Per Sundström
Digital Technician: Mats Skoglund

Produktion promofilm: Litka
Regissör: Jesper Ei Karlsson
Producent: Jonatan Qvist
DOP: André Lindholm

 



Dela sidan: